نمودارهاي تعديل شده و تعديل نشده چه تفاوتي دارند؟

۸۷ بازديد
تفاوت نمودار تعديل شده و تعديل نشده در تحليل تكنيكال

يكي از موضوعات مورد بحث تحليلگران در تحليل سهام شركت‌هاي بورسي، استفاده از نمودارهاي تعديل شده يا تعديل نشده است. استفاده از هركدام از اين نمودارها مزايا و معايبي دارد كه در ادامه به بيان آن‌ها مي‌پردازيم.

 
ممكن است برخي عوامل بنيادي در نمودارهاي تكنيكالي يك سهم اثر داشته باشند. كاربرد نمودارهاي تعديل شده، براي در نظر گرفتن اين عوامل بنيادي است. نمودارهاي تعديل شده در اثر وجود گپ‌هاي قيمتي ايجاد مي‌شوند و دلايلي متعددي براي ايجاد گپ قيمتي وجود دارد كه در ادامه به تعريف آن‌ها مي‌پردازيم.

 

شكاف قيمتي

گپ يا شكاف قيمتي، قسمتي از نمودار يك سهم است كه تقاضايي براي خريد و فروش وجود ندارد و بين قيمت‌هاي سهم تفاوت عمده‌اي وجود دارد. گپ‌هاي قيمتي به دلايل زيادي مانند افزايش سرمايه، تقسيم سود نقدي، گره‌هاي معاملاتي، تعديل‌هاي مثبت يا منفي و … ايجاد مي‌شوند.

نمودار تعديل نشده

با فعاليت‌هاي مختلف يك شركت سهامي، قيمت سهم در بازار سرمايه، دچار نوسان مي‌شود. درصورتي‌كه اين نوسان قيمتي را در نمودار سهم در نظر نگيريم، نمودار تعديل نشده است. در نمودار تعديل نشده، گپ قيمتي و اثر رخدادهايي مانند افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي قابل‌مشاهده نبوده و تغييري در دارايي سهامداران ديده نمي¬شود و تنها نوسان قيمتي را مي‌توان مشاهده كرد.

مزايا و معايب نمودارهاي تعديل نشده

نمودار تعديل نشده تنها رفتار قيمتي سهم را نشان مي‌دهد و تغييرات دارايي سهامدار در زمان افزايش سرمايه يا پرداخت سود نقدي در آن قابل‌مشاهده نيست. اين موضوع ممكن است در برخي مواقع سبب گمراهي سهامداران شود و روند نزولي در قيمت را متوجه نشوند. از طرفي ديگر استفاده از ابزارهاي تكنيكال مانند انديكاتورها و اسيلاتورها در نمودارهاي تعديل نشده ميسر نيست.

نمودار تعديل شده

درصورتي‌كه نوسان قيمتي شديد سهم را در نمودار سهم دخالت دهيم، نمودار را تعديل شده مي‌ناميم. در نمودارهاي تعديل شده گپ‌هاي قيمتي در گذر زمان قابل‌مشاهده است. عمده دلايل ايجاد گپ‌هاي قيمتي افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي هستند. در حقيقت نمودار تعديل شده نموداري است كه عوامل بنيادي مانند افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي از آن حذف شده است.

افزايش سرمايه يكي از مهم‌ترين دلايل ايجاد گپ قيمتي است كه از طريق چهار روش عمده توسط شركت‌ها انجام مي‌پذيرد. افزايش سرمايه معمولاً سبب كاهش ارزش سهام شركت مي‌شود و در مقابل ارزش كاسته شده، به سهامدار حق تقدم، سهام جايزه يا … داده خواهد شد. كاهش ارزش سهام شركت باعث ايجاد شكاف (گپ) و تأثير بر نمودار قيمتي مي‌شود. يكي ديگر از دلايل ايجاد گپ قيمتي و كاهش شديد قيمت در نمودار سهام شركت‌ها، پرداخت سود نقدي پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه است و نمودار قيمت سهام به ميزان سود تقسيمي كاهش مي‌يابد.

افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي، اتفاقات مالي بسيار مهمي در هر شركت سهامي است كه سبب مي‌شود قيمت سهام شركت تغيير كند. البته با توجه به اين‌كه ميزان تغيير قيمت سهم به دليل تقسيم سود زياد نيست، تغيير در نمودار تعديل شده و گپ قيمت، بزرگ نخواهد بود و ممكن است نمودار تعديل شده با نمودار تعديل نشده همانند هم باشند؛ اما تأثير افزايش سرمايه بيشتر بوده و گپ قيمتي آن در نمودار سهم نيز بزرگ‌تر خواهد بود.

مزايا و معايب نمودارهاي تعديل شده

در نمودارهاي تعديل شده، تاريخچه قيمتي سهم به دليل حذف گپ‌هاي قيمتي مشخص نيست. بااين‌حال براي استفاده از انديكاتورها و اسيلاتورها، لازم است تا نمودار تعديل شده باشد. همچنين استفاده از خطوط حمايت و مقاومت راحت‌تر صورت مي‌گيرد.

تعريف سود نقدي

شركت‌هايي كه در پايان سال مالي خود توانستند سود كسب كنند، در مجمع عمومي عادي ساليانه تصميم مي‌گيرند تا بخشي از اين سود را به سهامداران خود پرداخت نمايند. با پرداخت سود نقدي به سهامداران، ارزش قيمت هر سهم به ميزان سود تقسيمي كاهش مي‌يابد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر درزمينهٔ سود نقدي مي‌توانيد به مطلب «سود نقدي سهام در بورس: جذاب يا خسته‌كننده؟» مراجعه كنيد.

افزايش سرمايه و روش‌هاي آن

همان‌طور كه در مطلب «افزايش سرمايه شركت‌ها در بازار سرمايه: راهنماي كامل» توضيح داده شد، افزايش سرمايه عبارت است از افزايش اسمي ميزان سرمايه ثبت‌شده يك شركت. در شركت‌هاي سهامي نيز عبارت است از افزايش تعداد سهام منتشره توسط شركت سهامي. افزايش سرمايه شركت‌ها از منابع مختلف و به چهار روش تأمين مالي انجام مي‌شود.

۱- افزايش سرمايه از محل سود انباشته
۲- افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي‌ دارايي‌هاي شركت
۳- افزايش سرمايه از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده
۴- افزايش سرمايه از روش صرف سهام

 

نمودارهاي تعديل نشده و تعديل شده در سامانه معاملاتي آساتريدرآگاه

در سامانه معاملاتي آنلاين آساتريدرآگاه پس از جستجوي نماد، مي‌توانيم از كادر بالاي نمودار، نمودار را در حالت‌هاي تعديل شده (افزايش سرمايه و سود نقدي) و يا تعديل نشده قرار دهيم.
همان‌طور كه در شكل زير مي‌بينيد، نمودار نماد خودرو در حالت تعديل نشده آمده است. در اين حالت گپ‌هاي قيمتي ايجاد شده به علت افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي قابل‌مشاهده است. نقاط آبي، نشان‌دهنده زمان افزايش سرمايه و نقاط زرد، نشان‌دهنده زمان پرداخت سود نقدي است.

نمودار تعديل نشده در پنل آساتريدرآگاه
شكل زير نمودار تعديل شده شركت ايران خودرو است. در اين حالت گپ‌هاي قيمتي حذف شده و روند نمودار به‌صورت پيوسته است.

نمودار تعديل شده در پنل آساتريدرآگاه

 

سخن آخر:

با توجه به مطالب عنوان‌شده مي‌توان نتيجه گرفت كه هدف تحليل، به‌كارگيري نمودارهاي تعديل شده يا تعديل نشده را مشخص مي‌كند. هر تحليلگر با توجه به نتيجه‌اي كه قصد دارد از نمودار كسب كند و در نظر گرفتن مشخصات نمودارها، مي‌تواند از نمودار تعديل نشده يا تعديل شده استفاده نمايد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.