آرشیو خرداد ماه 1400

آموزش بورس و بازارهاي مالي

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

۹ بازديد

سال گذشته كه مقاله «بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۰» را منتشر كردم، اصلاً تصور نمي‌كردم چنين استقبال بي‌نظيري از آن شود. خوشبختانه ارزهاي معرفي‌شده در آن مقاله كم‌وبيش موفق بودند و سرمايه‌گذاري بلندمدت در آنها كسي را ناراضي نكرد. به‌دليل درخواست‌هاي بي‌شمار براي انتشار مقاله در سال جديد تصميم گرفتم اين رويه را ادامه دهم. در اين مقاله، از ميان بيش از ۸,۴۰۰ ارز ديجيتال موجود در بازار، بهترين گزينه‌ها را براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱ معرفي مي‌كنم.

اختيار و مسئوليت نهايي با شماست

همان طور كه در مقاله سال گذشته اشاره كردم، اين بار هم تأكيد مي‌كنم كه اين مقاله با ساعت‌ها تحقيق و بررسي نوشته شده است و تمام آنچه كه مي‌خوانيد صرفاً نتيجه‌گيري و نظر شخصي خودم است.

مطالب اين مقاله به هيچ عنوان نبايد به‌عنوان يك توصيه براي سرمايه‌گذاري در نظر گرفته شود. طبق قاعده سرمايه‌گذاري، خودتان وظيفه داريد قبل از به خطر انداختن پول خود به‌طور كامل تحقيق كنيد. بنابراين من و وب‌سايت ارزديجيتال هيچ‌گونه مسئوليتي در قبال ضرر و زيان‌هاي احتمالي شما نداريم.

خوشبختانه ارزهايي كه در مقاله سال گذشته معرفي كردم طي يك سال سود بسيار چشم‌گيري داشتند، اما نبايد فراموش كرد بازار هميشه روي خوش به ما نشان نمي‌دهد. مثلاً اگر مقاله سال گذشته را در اواخر ۲۰۱۷ منتشر مي‌كردم، احتمالاً سال بعد سرمايه‌گذاران بيش از ۵۰ درصد در ضرر بودند، چون تمام بازار در سال ۲۰۱۸ به‌شدت نزولي بود و احتمالاً هر چه مي‌خرديد به ضرر ختم مي‌شد.

حتماً اين موضوع را در نظر داشته باشيد كه اكنون در زمان نگارش اين مقاله (اوايل ۲۰۲۱)، ارزش بازار ارزهاي ديجيتال طي چند ماه بيش از ۵۰۰ ميليارد دلار افزايش يافته است و بازارها هميشه صعودي نخواهند بود.

چه ارزهايي را معرفي مي‌كنم؟

در نظرات مقاله سال گذشته تعدادي از كاربران پرسيده بودند كه چرا ارزهايي مانند چين لينك را معرفي نكردم كه اتفاقاً رشد بسيار فوق‌العاده‌اي هم داشت. در پاسخ بايد گفت كه براي حفظ كيفيت مقاله، تعداد ارزهايي كه معرفي مي‌كنم محدود است و قرار نيست ۵۰ يا ۱۰۰ ارز ديجيتال را معرفي كنم تا بالاخره برخي از آنها عملكرد خوبي داشته باشند.

حقيقت اين است كه بسياري از جهش‌ها را نمي‌توان حدس زد و حتي خوش‌بين‌ترين طرفدار چين لينك هم فكر نمي‌كرد كه اين ارز ديجيتال در يك سال ۷۰۰٪ رشد كند. ذكر اين نكته هم خالي از لطف نيست كه اگرچه چين لينك در كوتاه‌مدت توانست چند هزار درصد رشد كند، اما تا حد زيادي هم اصلاح شد و در زمان نگارش اين مقاله، عملكرد سالانه اتر و چين لينك تقريباً برابر بوده است.

همچنين هدف من در درجه اول اين است كه در بازار پرريسك ارزهاي ديجيتال، كمترين ريسك ممكن متوجه سرمايه‌گذاران باشد. به‌عنوان مثال، دوج كوين از سال گذشته تا اكنون بيش از ۱,۵۰۰ درصد رشد داشته است كه عاملي جز حواشي مربوط به حمايت ايلان ماسك و حمايت قوي از آن در شبكه‌هاي اجتماعي ندارد. قطعاً دوج‌ كوين يك ارز ديجيتال جذاب است، اما من نمي‌توانستم در مقاله‌ام ارزي را براي سرمايه‌گذاري بلندمدت معرفي كنم كه توسعه چنداني روي آن انجام نمي‌شود و برنامه‌اي براي آينده ندارد.

فرض اين است كه ارزهاي معرفي‌شده حداقل براي يك‌سال سرمايه‌گذاري شوند و تا پايان يك سال به فروش نرسند.

همچنين براي اينكه تمام موارد اين مقاله در يك سطح نباشند و فرصتي هم براي ارزهاي ديجيتال كوچك‌تر باشد، سعي كردم ارزهاي معرفي‌شده فقط متعلق به رده‌هاي اول بازار نباشند. بديهي است هر چه پايين‌تر مي‌رويم، پتانسيل رشد بيشتر مي‌شود و ريسك افزايش مي‌يابد.

با در نظر گرفتن تمام نكات فوق، بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱ عبارت‌اند از:

۱. بيت كوين (BTC)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۴۴,۹۰۰ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۱

نمي‌توان به سبد سرمايه‌گذاري‌اي كه بيت كوين در آن وجود ندارد صفت «خوب» را نسبت داد. پادشاه ارزهاي ديجيتال همچنان گزينه اول فعالان اين حوزه است و انصافاً طي اين سالها هيچ سرمايه‌گذاري نبوده است كه پاداش صبرش را نگرفته باشد.

در زمان نگارش اين مقاله، بيت كوين با داشتن سلطه ۶۱ درصدي بر بازار (نسبت ارزش كل بيت كوين به تمام بازار) با اقتدار در صدر بازار ارزهاي ديجيتال قرار دارد و قيمت‌ها اغلب اوقات همگام با بيت كوين جابه‌جا مي‌شوند.

اولين‌بودن بيت كوين، محبوبيت بي‌نظير، امنيت فوق‌العاده بالا (بيشترين قدرت پردازش كه از سمت ماينرها تأمين مي‌شود)، جامعه گسترده و حاميان مشهور از جمله مواردي هستند كه باعث شده‌اند كسب جايگاه بيت كوين براي ساير ارزهاي ديجيتال يك رويا باشد.

در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعداد زيادي از شركت‌هاي بزرگ دنيا بيت كوين خريداري كردند؛ آرزويي كه بعد از ۱۲ سال محقق شد. همچنين مستركارت، پي پل و ويزا، دو غول پرداخت‌هاي اينترنتي كه زماني بيت كوين را به تمسخر مي‌گرفتند، اعلام كردند قصد دارند ارائه خدمات مربوط به بيت كوين را آغاز كنند. از طرف ديگر،‌ حاميان اين ارز ديجيتال به‌شدت افزايش پيدا كردند تا جايي كه ايلان ماسك، ثروتمندترين فرد جهان، نام بيت كوين را به بيوي توييتر خود اضافه كرد و شركت او يعني تسلا، ۱.۵ ميليارد دلار بيت كوين خريداري كرد.

اگر قرار باشد فقط يك ارز ديجيتال را براي سرمايه‌گذاري بلندمدت انتخاب كنيد، از نظر من آن ارز بايد بيت كوين باشد.

۲. اتر (ETH)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۱,۷۴۷ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۲

اتريوم همچنان با اختلاف محبوب‌ترين پلتفرم براي اجراي قراردادهاي هوشمند و برنامه‌هاي غيرمتمركز است.

با توجه به نقش پررنگ قراردادهاي هوشمند و برنامه‌هاي غيرمتمركز در حوزه بلاك چين،‌ اگر بخواهيم بين تمام ميزبانان قرارداد هوشمند (مانند پولكادات، اياس، ترون و …) يكي را انتخاب كنيم، كم‌ريسك‌ترين گزينه اتريوم است. همچنان بيش از ۸۰٪ از توكن‌هاي بازار روي اتريوم منتقل مي‌شوند و تعداد برنامه‌هاي غيرمتمركز اتريوم نسبت به ساير پلتفرم‌ها بسيار بيشتر است. به‌طور كلي ديگر پلتفرم‌ها در مقابل اتريوم از نظر مقبوليت همچنان حرفي براي گفتن ندارند.

در سال ۲۰۲۰ اتريوم بسيار موفق بود. مطابق انتظار فاز صفر به‌زورساني مهم اين شبكه يعني اتريوم ۲.۰ پياده‌سازي شد و با صعودي‌شدن تمام بازار، عملكرد اتر از بسياري از ارزهاي ديجيتال ديگر بهتر بود. قيمت هر واحد اتر با بيش از ۷۰۰٪ رشد سالانه در زمان نگارش اين مقاله بيش از ۱,۷۰۰ دلار است و ركورد تاريخي جديدي را به ثبت رسانده است.

اگرچه در زمان نگارش اين مطلب تحليل‌گران زيادي انتظار دارند قيمت اتر پس از رشد شديدي كه داشته است كاهش پيدا كند، برخي ديگر از كارشناسان معتقدند اين براي اتريوم تازه ابتداي راه است.

اتريوم، ارز ديجيتال شماره دو بازار، جايگاه دوم اين فهرست را هم به خود اختصاص مي‌دهد.

۳. بايننس كوين (BNB)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۱۲۲ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۷

اين رتبه مي‌توانست متعلق به پولكادات يا كاردانو باشد. پولكادات به‌عنوان يكي از جدي‌ترين رقباي اتريوم با قدرت وارد ميدان شده است و كاردانو هم طي دو سال اخير با يك دوره ثبات كم‌نظير به راه خود ادامه داده است. با اين حال، همان طور كه در ابتداي اين مقاله اشاره كردم،‌ قصد ندارم به قولي چشم بسته غيب بگويم و ده‌ها ارز ديجيتال را وارد مقاله كنم تا بالاخره يكي از آنها به سوددهي برسد. از نظر من، پولكادات و كاردانو براي سرمايه‌گذاري انتخاب‌هاي خوبي هستند، اما ترجيح دادم كه با وجود اتريوم از دسته‌بندي «ميزبانان قراردادهاي هوشمند»، بقيه موارد را به پروژه‌هاي ديگر اختصاص دهم. بنابراين بايننس كوين، ارز ديجيتال اختصاصي صرافي بايننس، انتخاب سوم من است.

همچنان هيچ ‌كس جلودار بايننس نيست. در سال ۲۰۲۰ ادامه موفقيت اين شركت (كه حالا ديگر به صرافي محدود نمي‌شود) موجب شد قيمت BNB با ركوردشكني تاريخي به بالاي ۱۰۰ دلار برسد.

صرافي بايننس بزرگترين صرافي حال حاضر جهان است و مدام فاصله خود را با رقباي ديگر خود بيشتر مي‌كند. اين شركت خدمات خود را در حوزه‌هاي ديگر از جمله استخر استخراج، استخر سهام‌گذاري، پرداخت‌ها، كيف پول و … گسترش داده است و حالا ديگر نه تنها در ميان صرافي‌ها بلكه در تمام اين صنعت يك شركت غول‌پيكر محسوب مي‌شود.

بلاك چين اختصاصي بايننس (كه ارز ديجيتال اصلي آن BNB است) با سرعت زيادي در حال محبوبيت است و توكن‌هاي زيادي روي آن عرضه شده است. حالا ديگر كاربرد BNB فقط محدود به داخل صرافي بايننس و دريافت تخفيف معاملات نيست. علاوه بر اين، اغلب برنامه‌هاي سوزاندن كوين كه با هدف تنظيم بازار اين ارز ديجيتال انجام مي‌شود،‌ سر موقع انجام شده است.

طبق شواهد، بايننس كوين در ميان ارزهاي ديجيتال طبقه «صرافي» بهترين گزينه براي سرمايه‌گذاري است، اما نبايد فراموش كرد كه اين ارز ديجيتال به‌شدت وابسته به صرافي بايننس است و اگر اتفاق بدي براي اين صرافي رخ دهد،‌ مي‌تواند براي بايننس كوين هم فاجعه‌بار باشد. اگر به آينده بايننس اميدوار نيستيد،‌ مي‌توانيد سرمايه‌گذاري روي توكن Uniswap را در نظر بگيريد كه در حال حاضر بزرگترين صرافي غيرمتمركز ارزهاي ديجيتال است.

۴. استلار (XLM)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۰.۴۲ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۱۰

پس از ناكامي XRP به‌دليل شكايت كميسيون بورس آمريكا (SEC)، همه نگاه‌ها به استلار، رقيب قديمي ريپل، دوخته شده است.

در سال ۲۰۱۴،‌ جد مك‌كالب كه خودش يكي از بنيان‌گذاران اصلي ريپل بود و در موفقيت اين شركت نقش مهمي داشت، به‌دليل اختلافات بر سر آينده اين شركت، از آن خارج شد و به سراغ توسعه استلار رفت. از آن زمان تاكنون استلار همواره رقيب جدي ريپل بوده است.

استلار سازوكاري مشابه با ريپل دارد، اما تمركززدايي در آن بيشتر است و اختيارعمل بيشتري را در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي مي‌گذارد. با استفاده از اين شبكه اشخاص، كسب‌وكارها و حتي دولت‌ها مي‌توانند دارايي ديجيتال خود را ايجاد و مديريت كنند.

خيلي زود پس از اعلام خبر شكايت SEC از ريپل و حذف‌شدن XRP از فهرست بسياري از صرافي‌هاي بزرگ آمريكايي، قيمت استلار (XLM) فقط طي يك هفته حدود ۱۹۰٪ جهش را تجربه كرد و اين موضوع دوباره همبستگي منفي استلار و ريپل را نشان داد.

روند شكايت SEC از ريپل احتمالاً بسيار طولاني خواهد بود،‌ اما اگر سرانجام كميسيون بورس آمريكا پيروز شود كه احتمال خيلي زيادي هم دارد،‌ مي‌توانيم شاهد اوج‌گيري استلار باشيم.

۵. فايل كوين (FIL)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۳۹ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۳۷

ايده ذخيره‌سازي فايل‌ها روي بلاك چين مدت‌هاست كه توسعه‌دهندگان زيادي را درگير خودش كرده است. فايل كوين در حال حاضر بزرگترين پروژه براي تحقق اين ايده است.

به‌بيان ساده فايل كوين قرار است ذخيره‌سازي غيرمتمركز داده را براي افراد و كسب‌وكارها ممكن سازد. در حقيقت در فايل كوين اعتبارسنج‌ها يا همان ماينرها، به سيستم فضاي ذخيره‌سازي (هارد) اختصاص مي‌دهند تا از آنها براي ذخيره داده استفاده شود.

پروژه فايل كوين در سال ۲۰۱۷ معرفي شد و با جذب ۲۰۰ ميليون دلار سرمايه، يكي از موفق‌ترين پيش‌فروش‌هاي توكن (ICO) در تاريخ ارزهاي ديجيتال شد. تا سال ۲۰۲۰ همه‌چيز بر وفق مراد اين پروژه بود و در همان سال هم راه‌اندازي شد. در ابتداي راه‌اندازي شبكه اصلي فايل كوين قيمت FIL، ارز ديجيتال شبكه فايل كوين، به‌شدت افزايش پيدا كرد كه ناگهان يك اتفاق غيرمنتظره رخ داد. كناره‌گيري بسياري از ماينرها به‌دليل منطقي‌نبودن فعاليت در اين سيستم باعث شد قيمت اين ارز ديجيتال كاهش شديدي را تجربه كند.

حالا توسعه‌دهندگان فايل كوين در تلاش هستند مشكلات فني قبلي اين پروژه را بهبود بخشند. بسياري از كارشناسان حوزه ارزهاي ديجيتال درباره آينده فايل كوين بسيار خوش‌بين هستند و معتقدند قيمت آن بسيار پايين‌تر از قيمت واقعي آن است.

با توجه به افزايش روزافزون اهميت ذخيره‌سازي غيرمتمركز فايل و وضعيت فعلي فايل كوين، اين پروژه در رده پنجم فهرست ما قرار گرفته است.

۶. الگورند (ALGO)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۱ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۴۰

الگورند در سال ۲۰۲۰ هم در فهرست ما قرار داشت و با توجه به برنامه‌هايي كه براي سال ۲۰۲۱ دارد، دوباره در فهرست ما حضور دارد.

پروژه الگورند كه خود را به‌عنوان «اولين بلاك چين اثبات سهام محض» معرفي مي‌كند، قرار است ميزبان هزاران برنامه غيرمتمركز باشد. اصلي‌ترين نقطه قوت اين پروژه تيم بسيار موفق آن است. بنيان‌گذار اين پروژه، سيلويو ميكالي (Silvio Micali)، دانشمند مشهور كامپيوتر و رمزنگاري است. او جوايز بسيار زيادي در حوزه كامپيوتر و رمزنگاري كسب كرده و خود خالق الگوريتم «اثبات دانايي صفر» است كه در ارزهاي ديجيتال زيادي از جمله زي‌كش مورداستفاده قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۱ الگورند برنامه‌هاي زيادي براي حوزه امور مالي غيرمتمركز (ديفاي) دارد كه اكنون يكي از موضوعات جذاب حوزه ارزهاي ديجيتال است. اين پروژه قرار است راهكارهايي ارائه دهد تا پروژه‌هاي ديفاي بدون تقلب و دستكاري فعاليت كنند.

همچنين طي يك سال گذشته شبكه الگورند تا حد زيادي بهبود يافته است و طبق گفته تيم توسعه‌دهنده، اين شبكه حالا مي‌تواند در هر ثانيه بيش از ۴۶,۰۰۰ تراكنش را پردازش كند.

اگرچه الگورند هنوز راه زيادي را در پيش دارد تا به مقبوليت پروژه‌هايي مانند اتريوم برسد، مي‌تواند يكي از گزينه‌هاي خوب براي سرمايه‌گذاري بلندمدت باشد.

۷. هدرا هش‌گراف (HBAR)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۰.۱۲ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۶۰

برنامه‌هاي اميدواركننده هدرا هش‌گراف (Hedera Hashgraph) براي سال ۲۰۲۱ و تفاوت جالب آن با ديگر پروژه‌هاي اين حوزه باعث شد تا هفتمين انتخاب ما باشد.

برخلاف هزاران ارز ديجيتال موجود در بازار، هدرا از بلاك چين استفاده نمي‌كند. اشتباه نكنيد؛ اين به اين معني نيست كه هدرا غيرمتمركز نيست، بلكه فقط نحوه اجماع يا همان نحوه تأييد تراكنش‌هاي آن با پروژه‌هاي بلاك چيني تفاوت دارد. در حقيقت هدرا از فناوري هش‌گراف استفاده مي‌كند كه ايده‌پرداز اصلي آن، ليمون بايرد (Leemon Baird) است. او براي اولين بار در هدرا از فناوري هش‌گراف استفاده مي‌كند.

طبق داده‌هاي موجود در وب‌سايت رسمي هدرا هش‌گراف، فناوري پشت هدرا به‌حدي قدرتمند است كه مي‌تواند روزانه ۵ ميليون تراكنش را با كارمزد ۰.۰۰۰۱ دلار تأييد كند.

نگاهي به نقشه راه اين پروژه در سال ۲۰۲۱ نشان از روند سريع توسعه دارد. به‌عنوان نمونه در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ كسب‌وكارها مي‌توانند توكن‌هاي خود را روي شبكه اصلي هدرا ارائه دهند.

اگر بخواهيم نوآوري را به‌عنوان يكي از ملاك‌هاي انتخاب ارز ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در نظر بگيريم، نگاهي به هدرا هش‌گراف خالي از لطف نيست.

۸. دسنترالند (MANA)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۰.۳ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۸۹

ترند امسال حوزه ارزهاي ديجيتال توكن‌هاي غيرمثلي (NFT) است كه در ادامه درباره آن توضيح مي‌دهيم. دسنترالند كه توكن اصلي آن مانا (MANA) نام دارد يكي از پروژه‌هاي بزرگ حوزه NFT است.

به‌طور خلاصه دسنترالند يك دنياي مجازي است كه هركس مي‌تواند با نصب كيف پول اتريوم روي مرورگر خود به آن متصل شود. در اين دنياي مجازي كه‌ به‌نوعي غيرمتمركز هم هست، هركس مي‌تواند مالك زمين، لباس و ديگر دارايي‌هاي شخصي خود باشد و با ديگران تعامل كند. در اين دنياي مجازي، زمين‌ها و ساير اقلام، با توكن مانا معامله مي‌شوند و از آنجايي كه دارايي‌ها، توكن غيرمثلي هستند و روي كيف پول ذخيره مي‌شود،‌ افراد به‌معناي واقعي كلمه بر زمين‌هاي خود مالكيت دارند.

دسنترالند فازهاي ابتدايي خود را سپري مي‌كند و كارشناسان احتمال مي‌دهند با ارائه اپ موبايل و توسعه بيشتر افراد بيشتري به سمت آن جذب شوند.

در كنار تمام اين دلايل، يكي از اصلي‌ترين دلايلي كه باعث شد مانا در ميان ده ارز ديجيتال برتر براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۰ قرار بگيرد، سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بزرگي همچون گري اسكيل است.

بنابراين اگر به حوزه NFT اميدوار هستيد، مانا مي‌تواند يكي از گزينه‌هاي شما براي سرمايه‌گذاري بلندمدت باشد.

۹. فلو (FLOW)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۱۴ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۱۰۷

اين گزينه و گزينه بعدي ريسك بيشتري نسبت به گزينه‌هاي قبل دارند و لازم است احتياط بيشتري درباره آنها انجام شود.

فلو (Flow) با پشتوانه‌اي قوي وارد بازار ارزهاي ديجيتال شده است و مي‌‌خواهد اكوسيستمي براي برنامه‌ها، بازي‌ها و دارايي‌هاي ديجيتال باشد.

تيم پشت فلو تقريباً همان تيمي است كه در سال ۲۰۱۷ بازي مبتني بر بلاك چين كريپتوكيتيز را راه‌اندازي كردند. اين بازي آنقدر موفق بود كه براي مقطعي شبكه اتريوم به‌خاطر تراكنش‌هاي آن مختل شد.

پروژه فلو كه توكن آن به‌تازگي وارد صرافي‌ها شده است، بلاك چين اختصاصي خود را دارد و وعده‌هاي آن براي آينده در نوع خود قابل‌توجه هستند.

با توجه به پتانسيل‌هايي كه در اين پروژه ديده مي‌شود، به احتمال فراوان به‌زودي در صرافي‌هاي بزرگتري مانند بايننس و كوين بيس عرضه مي‌شود و اين مي‌تواند قيمت آن را به‌شدت افزايش دهد. از آنجايي كه هدف ما توجه به طيف وسيع‌تري از ارزهاي ديجيتال بود، فلو در رده نهم قرار مي‌گيرد.

۱۰. سوايپ (SXP)

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

  • قيمت در زمان نگارش مقاله: ۲.۵ دلار
  • رتبه برحسب ارزش بازار در زمان نگارش مقاله: ۱۲۶

هدف اصلي سوايپ (Swipe)، تسهيل پرداخت با ارزهاي ديجيتال است؛ چيزي كه روزي هدف اصلي بيت كوين و ساير ارزهاي ديجيتال بود،‌ اما امروزه كمتر به آن توجه مي‌شود.

صرافي بايننس به‌طور مستقيم از اين پروژه حمايت مي‌كند و روي آن سرمايه‌گذاري انجام داده است. همچنين اخيراً اين توكن در كنار نام‌هاي بزرگي مانند بيت كوين و بايننس كوين به سرويس پرداخت بايننس (Binance Pay) اضافه شد.

در نقشه راه سوايپ برنامه‌هاي زيادي ديده مي‌شود كه اگر به نتيجه برسند، سرمايه‌گذاران سودهاي چشم‌گيري را تجربه خواهند كرد.

چانگ‌پنگ ژائو، مديرعامل بايننس، با جوسليتو (Joselito) ، مديرعامل سوايپ دوستاني صميمي هستند و اين مورد بر بازاريابي موفق سوايپ بي‌تأثير نبوده است.

همچنين جوسليتو، بنيان‌گذار توكن و پروژه ونوس (Venus) هم هست كه قرار است به‌عنوان يك پروژه ديفاي در بلاك چين بايننس فعاليت كند. بنابراين خود پروژه ونوس هم مي‌تواند گزينه مناسبي براي سرمايه‌گذاري باشد كه در ادامه نگاهي به آن خواهيم انداخت.

همچنان اميدواركننده

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

در اين مقاله سعي كرديم نسبت به مقاله سال گذشته پروژه‌هاي جديدتري را معرفي كنيم، اما بسياري از ارزهاي ديجيتالي كه در مقاله سال گذشته معرفي شدند،‌ همچنان اميدواركننده به جلو حركت مي‌كنند و همچنان مي‌توانند يك گزينه سرمايه‌گذاري باشند. پيشنهاد مي‌كنم در كنار موارد معرفي‌شده در بالا، اين پروژه‌ها را هم دنبال كنيد تا شايد بتوانيد از اين‌ها هم فرصت سرمايه‌گذاري پيدا كنيد:

تزوس (XTZ): تزوس همچنان توجهات را نسبت به خود از دست نداده است و نسبت به ساير ارزهاي ديجيتال كه در سال ۲۰۲۰ منفجر شدند، رشد چنداني را تجربه نكرده است و به‌عقيده بسياري از تحليل‌گران، در كف قيمت قرار دارد.

آگر (REP): اگر قبول كنيم قمار و پيش‌بيني هيچ‌وقت از بين نخواهد رفت، آگر، بزرگترين بازار پيش‌بيني در حوزه ارزهاي ديجيتال، مي‌تواند گزينه ما براي سرمايه‌گذاري باشد.

انجين كوين (ENJ): اين پروژه در حوزه گيمينگ و بازي‌هاي مبتني بر بلاك چين به‌شدت پيشرفت كرده است و همچنين اخيراً در ژاپن به‌عنوان يك دارايي به رسميت شناخته شده است. در حوزه NFT كه ترند سال ۲۰۲۱ ارزهاي ديجيتال است، انجين كوين مي‌تواند يك جواهر باشد.

بلاك استك (STX): ايده «اينترنت غيرمتمركز»، آن هم با استفاده از امنيت بلاك چين بيت كوين، بلاك استك را به يكي از منحصربه‌فردترين پروژه‌هاي بازار تبديل كرده است. اين پروژه هم همچنان مي‌تواند اوج بگيرد.

ترند امسال كريپتو: NFT

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

همان طور كه در اين مقاله نوشتيم، ارزهاي ديجيتال پول هستند يا دست‌كم هدف‌شان اين است كه پول باشند. اين بدان معناست كه ارزهاي ديجيتال نه‌تنها بايد به‌عنوان ذخيره ارزش، واسط تبادل و واحد محاسبه عمل كنند، بلكه بايد قابل‌معاوضه هم باشند. اين يعني (در صورت عادي‌بودن شرايط) ارزش يك بيت كوين با بيت كوين ديگر برابر است، همان‌طور كه يك اسكناس هزار توماني با اسكناس هزار توماني ديگر از نظر ارزش فرقي ندارد.

اما توكن‌هاي غيرمثلي (NFT) از قاعده آخر مستثنا هستند. اين توكن‌ها در حالي كه سال‌هاست در موقعيت مناسبي قرار دارند، اما در حدود يك سال گذشته با محبوب‌‌شدن توكن‌هاي مربوط به آثار هنري منحصربه‌فرد، كالاهاي كلكسيوني و بازي‌هاي مجازي، بر شهرت‌شان افزوده شده است.

اگر هنوز درباره NFT‌ها چيزي نمي‌دانيد، ابتدا مقاله «توكن غيرمثلي چيست» را مطالعه كنيد.

آمارهاي تخصصي نشان مي‌دهد كه بخش NFT احتمال دارد امسال، با افزايش تقاضا براي كالاهاي ديجيتال منحصربه‌فرد، شاهد رشد چشمگيري باشد. اما اين احتمال هم وجود دارد كه اين بخش با امور مالي غيرمتمركز (ديفاي) و ديگر حوزه‌ها تلاقي داشته باشد تا محصولات و خدمات نويني ايجاد كند.

توكن‌هاي NFT (اقلام كلكسيوني) خودشان گزينه مناسبي براي سرمايه‌گذاري هستند، اما اگر روي توكن‌‌هاي كاربردي در حوزه NFT‌ سرمايه‌گذاري كنيم، منطقي‌تر است و ريسك كمتري دارد. به‌عنوان مثال، زمين‌هاي بازي دسنترالند هر كدام يك توكن غيرمثلي هستند، اما اگر بخواهيد اين توكن‌ها (زمين‌ها) را خريداري كنيد، بايد از توكن كاربردي دسنترالند يعني مانا استفاده كنيد. در اينجا سرمايه‌گذاري روي مانا منطقي‌تر است. يك مثال ديگر: پلتفرم انجين به بازي‌ها اين امكان را مي‌دهد تا اقلام بازي (مانند الماس، شمشير، لباس و …) را تبديل به توكن كنند و به اين ترتيب مالك حقيقي يك آيتم بازي خود بازي‌كننده خواهد بود. براي پرداخت كارمزدهاي اين پلتفرم، بايد از انجين كوين استفاده كنيد كه يك توكن كاربردي است. در اينجا منظور ما سرمايه‌گذاري روي انجين كوين است نه توكن يك شمشير.

فراموش نكنيد حوزه NFT نوپاست و تعداد زيادي از پروژه‌هاي اين حوزه يا كلاهبرداري هستند و يا هدفي ندارند. در فهرست ۱۰ ارز ديجيتال برتر ما، دو پروژه يعني فلو و دسنترالند در حوزه NFT فعاليت مي‌كنند. انجين كوين هم سال گذشته در فهرست ما قرار داشت و امسال هم در تيتر «همچنان اميدواركننده» به آن اشاره كرديم.

با مراجعه به اين لينك مي‌توانيد تمام توكن‌هايي را كه به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم در حوزه NFT فعاليت دارند، دنبال كنيد.

كمي ريسك؟

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

در اينجا مي‌خواهم سه پروژه را معرفي كنم به سرمايه‌گذاري در آنها ريسك بسيار بالايي دارد، اما در صورت رخ‌دادن برخي شرايط بازدهي سرمايه‌گذاري در اين پروژه‌ها مي‌تواند فوق‌العاده باشد. فراموش نكنيد كه به هيچ عنوان نبايد مبلغ سنگيني را در اين پروژه‌ها سرمايه‌گذاري كنيد.

ريپل (XRP): هيچ‌كس اكنون نمي‌تواند بگويد كه سرمايه‌گذاري در XRP بدون ريسك است. با توجه به شكايت كميسيون بورس آمريكا از ريپل، اين شركت در معرض جريمه‌هاي چند ميليارد دلاري و خروج از آمريكا قرار گرفته است. با اين حال، در صورت پيروزي ريپل در دادگاه (كه البته احتمال خيلي كمي دارد)، قيمت XRP منفجر خواهد شد. همچنين ريپل در حوزه قضايي ژاپن به‌شدت وضعيت خوبي دارد و ممكن است اين كشور ناجي اين شركت باشد.

دفينيتي (ICP): دفينيتي، به‌عنوان يكي از رقباي اتريوم، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۹۵ ميليون دلار سرمايه جذب كرد و قرار بود در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازي شود كه تا اوايل ۲۰۲۱ به تأخير افتاد. اكنون كه در حال نوشتن اين مقاله هستم، شبكه دفينيتي راه‌اندازي شده است، اما هنوز توكن آن به صرافي‌ها نيامده و فقط به‌صورت پيش‌فروش در يك صرافي وجود دارد. كارشناسان معتقدند كه دفينيتي طبق چيزي كه در سال ۲۰۱۸ قول داده بود پيش نرفته است، اما ممكن است دوباره بتواند خودش را احيا كند.

ونوس (XVS): اكنون كه در حال نگارش اين مقاله هستم و به توكن‌هاي رده ۱۰۰ بازار نگاه مي‌كنم، فقط پروژه ونوس را مي‌بينم كه شايد بتواند خودش را از قعر بالا بكشد. ايده و حمايان خوبي دارد؛ بايننس حامي مستقيم آن است و بنيان‌گذارش همان مديرعامل شركت سوايپ است كه در بالا به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي سرمايه‌گذاري معرفي شد. تنها ضعفي كه دارد اين است كه به‌شدت به بايننس وابسته است و به نظر مي‌رسد كه يك كپي كامل از پروژه ميكر (Maker) روي اتريوم باشد.

حوزه ديفاي را دنبال كنيد

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

در اين مقاله خيلي به پروژه‌هاي ديفاي اشاره نكردم، چون به نظرم در مقطعي كه مقاله منتشر مي‌شود، ديفاي وارد يك دوران جنون و حباب شده است و خيلي از توكن‌هاي ديفاي با قيمتي بالاتر از ارزش واقعي معامله مي‌شوند.

با اين حال، اين حوزه بسيار اميدواركننده به جلو حركت مي‌كند و بايد آن را براي ادامه سال دنبال كرد و در جاي مناسب وارد شد.

كسب سود در حوزه ديفاي به دو طريق ممكن است:

  • سرمايه‌گذاري مستقيم روي خود توكن
  • فعاليت در پروژه و كسب سود مشاركت

مي‌توانيد مستقيماً روي توكن پروژه‌اي كه فكر مي‌كنيد آينده‌دار است سرمايه‌گذاري كنيد. اين كار درست مانند اين است كه روي سهام شركتي كه فكر مي‌كنيد آينده‌دار است سرمايه‌گذاري كنيد. به‌عنوان مثال اگر فكر مي‌كنيد صرافي غيرمتمركز يوني سواپ يا پلتفرم وادهي Compound پروژه‌هاي خوبي هستند مي‌توانيد روي توكن‌هاي اين پروژه‌ها سرمايه‌گذاري انجام دهيد.

همچنين مي‌توانيد با تأمين نقدينگي براي پروژه‌ها با استفاده از دارايي‌هاي خود، از كارمزد فعاليت‌هاي انجام شده سود كسب كنيد. به‌زبان ساده، در يك پروژه ديفاي، شما مي‌توانيد دارايي خود را در اختيار پروژه قرار دهيد تا با آن به افراد ديگر وام بدهد يا تبادلات را انجام دهد و بخشي از كارمزدها را شما دريافت كنيد.

فراموش نكنيد اين فعاليت‌ها بدون ريسك نيستند و ممكن است بخشي يا همه دارايي خود را در اين مسير از دست بدهيد. فعاليت در اين پروژه‌ها بدون تحقيق كافي به‌نوعي ريختن پول در جوب آب است.

از اين لينك مي‌توانيد پروژه‌هاي ديفاي را دنبال كنيد.

جمع‌بندي

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري در سال ۲۰۲۱

بهترين ارزهاي ديجيتال براي سرمايه‌گذاري سوالي است كه هميشه از من در بخش نظرات يا شبكه‌هاي اجتماعي پرسيده مي‌شود. براي پاسخ به اين تقاضا، ارزهاي ديجيتالي را معرفي كردم كه از نظرم براي سرمايه‌گذاري بلندمدت در سال ۲۰۲۱ بهترين گزينه‌هاي موجود هستند. قطعاً پولكادات، كاردانو، چين لينك، اولنچ، ترا و … مي‌توانستند در فهرست من وجود داشته باشند، اما تمايل نداشتم كه از ۵۰ ارز ديجيتال نام ببرم يا اينكه مقاله را تنها با ارزهاي بالاي جدول پر كنم.

دوباره تأكيد مي‌كنم كه تمام مطالب اين مقاله صرفاً نظر شخصي خودم هستند و هيچ مسئوليتي در قبال ضرر و زيان شما ندارم. قطعاً وظيفه هر سرمايه‌گذاري است كه قبل از سرمايه‌گذاري خودش تحقيقات كامل را انجام دهد و شرايط خود را بسنجد.

به ياد داشته باشيد كه وضعيت كلي بازار در سود و زيان شما نقش اساسي دارد و مي‌تواند تمام انتخاب‌هاي شما را تحت تأثير قرار دهد؛ مانند سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ كه در اولي هر چيزي كه مي‌خريديد سود مي‌كرديد و در دومي هر چيزي كه مي‌خريديد، ضرر مي‌كرديد. هميشه با مقدار پولي سرمايه‌گذاري كنيد كه اگر تمام آن هم از بين رفت، مشكلي در زندگي شما ايجاد نشود. همچنين طبق قاعده كلي بازار، اگر با ديد بلندمدت سرمايه‌گذاري كنيد، ريسك شما كاهش خواهد يافت، زيرا تاريخچه بازار ارزهاي ديجيتال نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران بلندمدت برنده ميدان هستند؛ به ‌شرطي كه روي پروژه‌هاي درستي سرمايه‌گذاري شود.

اميدوارم اين مقاله بتواند به شما در موفقيت بيشتر در بازار ارزهاي ديجيتال كمك كند.

ارز ديجيتال چيست؟

۱۲ بازديد

ارز ديجيتال (Cryptocurrency) شكل خاصي از پول ديجيتال است كه بر پايه علم رمزنگاري ايجاد شده است. بيشتر ارزهاي ديجيتال براي بهره‌مند شدن از ويژگي‌هاي اساسي مانند غيرمتمركز بودن، شفافيت و تغييرناپذير بودن از بلاك چين استفاده مي‌كنند.

ماهيت غيرمتمركز ارزهاي ديجيتال به اين معني است كه هيچ نهاد، گروه يا سازماني آن‌ها را كنترل نمي‌كند.

كريپتوكارنسي‌ها را مي‌توان به صورت مستقيم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌اي در اينترنت به شخص ديگري ارسال كرد. يعني براي ارسال ارزهاي ديجيتال به يكديگر نيازي به افتتاح حساب بانكي، استفاده از خدمات بانك‌ها يا هر سازمان واسطه‌ ديگري نخواهيد داشت.

رمزارزها همانند ريال و دلار پول‌هايي هستند كه با سازوكار مختلفي ايجاد و توزيع مي‌شوند. فرايند خلق برخي از اين پول‌ها مانند بيت كوين با ماينينگ انجام مي‌شود و براي تعدادي ديگر از آن‌ها، تمامي سكه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبكه قرار مي‌گيرند.

ارزهاي ديجيتال بر روي فناوري‌ دفتركل توزيع شده ساخته‌ شده‌اند كه يكي از محصولات مهم آن، فناوري بلاك چين است. بلاك چين‌هاي عمومي كه اكثر ارزهاي ديجيتال از آن استفاده مي‌كنند، قابليت مشاهده تمامي تراكنش‌ها را چه براي افرادي كه در شبكه حضور دارند و چه براي افراد خارج از شبكه فراهم مي‌كند.

ارز ديجيتال چيست؟

از ديد بسياري بيت كوين اولين ارز ديجيتال حقيقي يا رمز ارزي است كه ايده آن سال ۲۰۰۸ در وايت‌پيپر بيت كوين منتشر و اولين سكه‌هاي آن در سال ۲۰۰۹ استخراج شد؛ هرچند پيش از بيت كوين نيز تلاش‌هاي زيادي براي ساخت يك ارز ديجيتال صورت گرفته بود.

ايده شكل‌گيري ارزهاي ديجيتال از دو مشكل بزرگ «اعتماد به شخص ثالث» و «دوبار خرج كردن» ريشه مي‌گيرد.

هنگامي كه شما از بانك‌ها براي انتقال پول و نگهداري آن استفاده مي‌كنيد، در واقع به آن بانك اعتماد كرده‌ايد. حتي اگر كلي‌تر به ماجرا نگاه كنيد، اعتماد براي پيش بردن بسياري از كارهايتان ضروري است.

ارز ديجيتال چيست - نمونه‌هايي از ارزهاي ديجيتال

مشكل دوبار خرج كردن در سيستم‌هاي مالي كه توسط سرورهاي مركزي با بررسي موجودي‌ها حل شده بود، جلوي افراد را از خرج كردن دوباره‌ي مقدار مشخصي پول مي‌گرفت. اين راهكار به صورت غيرمتمركز در بيت كوين ارائه شد و تمامي افراد با بررسي تاريخچه تراكنش‌ها مي‌توانستند از تقلب كردن سايرين جلوگيري كنند.

بيت كوين به عنوان اولين پول الكترونيكي عرضه شد كه توانسته بود مسئله اعتماد و دوبار خرج كردن را حل كند. ديگر نياز نبود افراد براي انتقال و نگهداري پول به شخص، سازمان، گروه و يا بانكي اعتماد كنند.

مسئله اعتماد نيز نه تنها در انتقالات پولي، بلكه در بسياري از امور ديگر براي انسان‌ها به يك دردسر بزرگ تبديل شده بود. براي همين سيستم عاري از اعتمادي كه بيت كوين ارائه داده بود، در ساير فعاليت‌هاي انساني نيز به كار گرفته شد.

رفته رفته ارزهاي ديجيتال براي حل دغدغه‌هاي متفاوتي به وجود آمدند. به عنوان نمونه اتريوم خود را بستري براي توسعه برنامه‌هاي مختلف و اجراي قراردادهاي هوشمند معرفي كرد و ريپل با نگاه خوشبينانه‌ نسبت به بانك‌ها، بر روي تجديد ساختار ارتباطات بين بانكي و ارائه سيستم پرداختي پرسرعت و كم‌هزينه متمركز شد.

امروزه توكن‌هاي بسياري بر روي بستر ارزهاي ديجيتالي مانند اتريوم، اياس و ترون ساخته شده‌اند كه از قدرت بلاك چين‌هاي اصلي براي اجراي تراكنش‌هايشان بهره مي‌گيرند.

رمزارزها چگونه كار مي‌كنند؟

رمز ارزها براي اجراي تراكنش‌هاي خود، مدل‌هاي مختلفي را به كار مي‌گيرند. به عنوان نمونه بيت كوين از مدل اثبات كار استفاده مي‌كند كه طي آن استخراج‌كنندگان يا ماينرها تراكنش‌ها را تاييد مي‌كنند.

اين مدل‌هاي مختلف در بلاك چين‌ها كه با نام «الگوريتم‌هاي اجماع» يا سازوكارهاي توافق جمعي شناخته مي‌شود، نحوه به اتفاق نظر رسيدن مشاركت‌كنندگان شبكه را در مورد تاييد كردن يا نكردن يك تراكنش در شبكه تعيين مي‌كنند.

تراكنش‌ ارزهاي ديجيتال به صورت همتا به همتا (P2P) عمل مي‌كند و براساس مدل استفاده شده، نياز به واسطه‌ها را از بين مي‌برند.

نحوه انجام تراكنش‌ در شبكه ارز ديجيتال بيت كوين

مسئوليت نظارت بر شبكه ارزهاي ديجيتال و تامين امنيت آن توسط نودها تامين مي‌شود. نودها در شبكه‌هاي مختلف به روش‌هاي مختلفي انتخاب مي‌شوند. براي مثال در بيت كوين، استخراج‌كنندگان يا ماينرها هستند كه اين مسئوليت را بر عهده دارند، در اياس و ترون درباره انتخاب اين نودها راي‌گيري مي‌شود و در شبكه‌هاي اثبات سهام، هر كسي كه بخشي از سكه‌هايش را در شبكه به صورت سهام قفل كرده باشد، مي‌تواند در مورد تراكنش‌ها تصميم‌گيري كند.

ارزهاي ديجيتال چه تفاوتي با پول‌هاي معمولي دارند؟

برخي ويژگي‌هاي منحصر به فرد سبب ايجاد تمايز بين ارزهاي ديجيتال و پول‌هاي معمولي شده است. البته تمام اين ويژگي‌ها در همه ارزهاي ديجيتال وجود ندارد و مي‌توان استثنائاتي را نيز مشاهده كرد.

اولين ويژگي ارزهاي ديجيتال غيرقابل برگشت بودن تراكنش‌هاست. اگر انتقال ارز ديجيتالي را انجام دهيد و تراكنش شما تاييد شود، ديگر نمي‌توانيد آن را برگردانيد و اين كار تنها در صورتي امكان‌پذير خواهد بود كه گيرنده مايل به انجام اين كار باشد. اما اين شيوه در بانك‌ها متفاوت است. اگر شما به اشتباه پولي را به حساب شخصي ديگر انتقال داده باشيد، در نهايت با پيگيري قضايي مي‌توانيد آن را پس بگيريد. اما اگر بيت كوين يا ارز ديجيتال ديگري را اشتباها به آدرس ديگري بفرستيد، بايد بيخيال آن شويد!

دومين ويژگي منحصربفرد ارزهاي ديجيتال ناشناس بودن يا نيمه ناشناس بودن آن‌هاست. آدرس كيف پول‌ها كه همان نقش شماره كارت يا شماره حساب را در حساب‌هاي بانكي دارند، شامل اطلاعات هويتي شما نمي‌شوند. اين آدرس‌ها كه از رشته عبارات حروف و اعداد تشكيل شده‌اند را تنها با بررسي تاريخچه تراكنش‌ها و تحليل‌هاي عميق مي‌توان به هويت افراد پيوند زد. البته برخي ارزهاي ديجيتال پيگيرگريز و حريم خصوصي محور مانند مونرو، زي‌كش و گرين طوري طراحي‌ شده‌اند كه شناسايي هويت را خيلي سخت و تقريبا غيرممكن مي‌كنند.

ارزهاي ديجيتال چه تفاوت‌هايي با پول‌هاي معمولي دارند؟ 5 ويژگي متمايز كننده ارزهاي ديجيتال

سومين ويژگي رمزارزها جهاني يا فرامرزي بودن آن‌هاست. ارسال پول به نقاط مختلف دنيا ممكن است با سيستم‌هاي فعلي تا چندين روز طول بكشد ولي ارزهاي ديجيتال اين كار را در عرض چند دقيقه مي‌توانند انجام دهند. ارزهاي ديجيتال محدوديت مرزي نمي‌شناسند و آن‌ها را مي‌توان از هر نقطه‌اي در دنيا به نقطه ديگر فرستاد.

چهارمين ويژگي امنيت ارزهاي ديجيتال است. اين امنيت در مبادلات درون شبكه‌اي توسط قدرت هش به اشتراك گذاشته شده توسط افراد (در سيستم‌هاي اثبات كار) تامين مي‌شود. از طرفي سيستم رمزنگاري كليد عمومي و كليد خصوصي اين امكان را به اشخاص مي‌دهد كه خودشان كنترل پول‌هاي ديجيتالشان را بر عهده بگيرند و شخص ديگري نتواند به آن‌ها دسترسي پيدا كند.

پنجمين ويژگي كه رمزارزها را نسبت به پول‌‌هاي معمولي متمايز كرده، انحصاري نبودن آن‌هاست. افراد براي اينكه بتوانند از شبكه‌هاي ارز ديجيتال مختلفي مانند بيت كوين، اتريوم، لايت كوين و غيره استفاده كنند، نيازي نيست از شخص يا گروه و سازماني اجازه بگيرند. آن‌ها مي‌توانند كل تاريخچه تراكنش‌ها را دانلود كرده و خودشان بدون نياز به كسب اجازه اقدام به ارسال يا دريافت ارز ديجيتال كنند.

انواع ارز ديجيتال

ارزهاي ديجيتال به جز بيت كوين را مي‌توان به دو دسته آلت كوين‌ها و توكن‌ها تقسيم كرد. آلت كوين‌ها يا همان كوين‌ها هر كدام بلاك چين مخصوص خودشان را دارند. بخشي از كوين‌ها از كدهاي اوليه بيت كوين ساخته شده‌اند و يا به اصطلاح فوركي از بيت كوين هستند. اين‌ها با اعمال اصلاحات جزئي در متغيرهايي مانند تعداد سكه‌ها، الگوريتم استخراج، زمان ايجاد بلاك‌ها و غيره از بيت كوين به وجود آمده‌اند.

برخي كوين‌هاي ديگر مانند اتريوم، ريپل و ويوز شبكه خود را بدون استفاده از كدهاي بيت كوين ساخته‌اند. اين بلاك چين‌ها اغلب براي كاربردهاي بيشتري به جز پول ديجيتال ايجاد شده‌اند.

انواع ارزهاي ديجيتال - دسته بندي آلت كوين‌ها و توكن‌ها

توكن‌ها دسته ديگري از ارزهاي ديجيتال هستند كه بر بستر يك پلتفرم مانند اتريوم يا ويوز و اياس ساخته مي‌شوند. آن‌ها بلاك چين جداگانه‌اي ندارند و براي اجراي تراكنش‌هاي خود از قدرت بلاك چين اصلي كمك مي‌گيرند.

توكن‌ها طي عرضه اوليه سكه يا همان ICOها در ازاي تامين سرمايه جمعي به سرمايه‌گذاران اعطا مي‌شوند. توكن‌ها كاربردهاي مخصوص خودشان را دارند و نمي‌توان آن‌ها را به چشم يك ارز ديد. خود توكن‌ها نيز به دو دسته توكن‌هاي اوراق بهادار و توكن‌هاي كاربردي تقسيم مي‌شوند.

ارزهاي ديجيتال مشهور

در حال حاضر بيش از ۲,۲۰۰ ارز ديجيتال در بازار وجود دارد كه بيشتر آن‌ها پروژه‌هاي مرده يا رهاشده هستند. در طول تاريخ ۱۰ ساله ارزهاي ديجيتال، برخي از آن‌ها از همان ابتداي ورود به بازار جايگاه خود را در رده‌هاي بالاي جدول ارزشمندترين‌ها حفظ كرده‌اند.

بيت كوين

بيت كوين مشهورترين و قديمي‌ترين ارز ديجيتال است كه هميشه در كانون توجهات قرار داشته است. از زمان ساخت اين ارز ديجيتال توسط ساتوشي ناكاموتو بيش از ۱۰ سال مي‌گذرد و از آن زمان تاكنون جايگاه نخست را بين ارزهاي ديجيتال از دست نداده است.

اتريوم

ايده اتريوم در سال ۲۰۱۳ توسط ويتاليك بوترين مطرح شد. عرضه اوليه سكه آن در سال ۲۰۱۴ به وقوع پيوست و شبكه آن در جولاي ۲۰۱۵ راه‌اندازي شد. اتريوم از همان ابتدا با ايده‌هاي نوآورانه ظاهر شد. ارز ديجيتال اين پلتفرم اتر (ether) نام دارد و از اتريوم براي ساخت توكن‌ مي‌توان استفاده كرد.

ريپل

ريپل پلتفرم متن‌بازي است كه براي انجام تراكنش‌هاي ارزان و سريع طراحي شده است. اين سيستم پرداختي در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و از پول‌هاي رايج در شبكه خود پشتيباني مي‌كند. ريپل بر روي همكاري با بانك‌ها و توسعه سيستم پرداختي خود تمركز كرده و كوين آن اكس‌آرپي (XRP) نام دارد.

لايت كوين

لايت كوين با هدف پرداخت‌هاي سريعتر، با اعمال تغييراتي بر روي كدهاي بيت كوين توسط چارلي لي ساخته شد. اين ارز ديجيتال با نام نقره ديجيتال شناخته مي‌شود و يكي از قديمي‌ترين آلت كوين‌هاست.

بيت كوين كش

يكي از فورك‌هاي معروف بيت كوين كه با اعمال تغيير بر روي اندازه بلاك‌ها در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد. بيت كوين كش در سال ۲۰۱۸ به دو زنجيره ABC و SV تقسيم شد، به طوريكه زنجيره ABC با نام بيت كوين كش به فعاليت خود ادامه داد.

دليل محبوبيت ارزهاي ديجيتال

ارزهاي ديجيتال به دليل بازار پرنوسان‌شان، فناوري كه در آن‌ها به كار رفته و همچنين ايده‌هاي آزادي‌خواهانه‌اي كه دارند، به سرعت بين مردم به محبوبيت بالايي دست يافتند.

بازار ارزهاي ديجيتال به دليل نوپايي آن‌ها، نوسانات زيادي دارد و ممكن است در يك روز قيمت يكي از آن‌ها تا چندصد درصد رشد كرده و يا چند ده درصد ريزش كند.

فناوري به كار رفته در ارزهاي ديجيتال با به كارگيري علم رمزنگاري كه پايه آن رياضيات است، امكان تقلب را از افراد مي‌گيرد و سيستم‌هاي پرداختي را در جهت راستگويي تشويق مي‌كند.

علاوه‌ بر اين، جنبه آزادي‌خواهانه و كنار گذاشتن واسطه‌ها باعث شده تا افرادي كه نسبت به سيستم‌هاي مالي سنتي بدبين بودند نيز به سمت ارزهاي ديجيتال متمايل شوند.

سوالات متداول درباره ارزهاي ديجيتال

ارز ديجيتال چيست؟

ارزهاي ديجيتال شكل خاصي از پول هستند كه بر پايه علم رمزنگاري ساخته شده‌اند. ويژگي مهم آن‌ها غيرمتمركز بودن، شفافيت و تغييرناپذيري بلاك چين آن‌هاست كه در اغلب اين ارزها، چنين خصوصياتي مشاهده مي‌‌شوند.

ارزهاي ديجيتال چگونه كار مي‌كنند؟

تقريبا تمام ارزهاي ديجيتال بر بستر بلاك چين كار مي‌كنند. با اين حال هر يك از آن‌ها بلاك چين را به طريق متفاوتي پياده‌سازي كرده كه در سازوكارهاي اجماع اين مورد مشاهده مي‌شود.

چگونه ارزهاي ديجيتال را بخريم يا بفروشيم؟

ارزهاي ديجيتال را مي‌توان از طريق صرافي‌هاي آنلاين داخلي خريداري كرد و يا به فروش رساند. براي اين كار نياز به گذراندن عمليات احراز هويت داريد.