آرشیو اسفند ماه 1398

آموزش بورس و بازارهاي مالي

ساخت چارچوب ذهني صحيح در معامله گري

۷۰ بازديد

بزرگ‌ترين دشمن شما در معامله گري همان كسي است كه هرروز صبح در آينه او را مي‌بينيد. (جسيكا شوارتزر)

احساسات و عواطف كه در زندگي عادي ما را ممتاز مي‌كنند در بورس براي ما مشكل‌ساز مي‌شوند. معامله گران زيادي تنها به اين دليل كه متوجه نشدند چه الگوي ذهني اشتباهي دارند و عملاً چه چيزي باعث شده تا در بازار بورس موفق نشوند براي هميشه از بازار خداحافظي كردند. اگر ندانيم مشكل كارمان كجاست هرگز نمي‌توانيم آن را حل كنيم.

حتما بخوانيد: روانشناسي استراتژي نوسان گيري در بورس

روانشناسي بازار بورس و روانشناسي معامله گر دو مطلب كاملا مجزا از يكديگر هستند. در روانشناسي بورس يا بهتر بگويم رفتار شناسي بازار شما به بررسي رفتار سهام مي‌پردازيد؛ اما در روانشناسي معامله گر شما به موضوع شناخت خود و تغيير الگوهاي ذهني اشتباهتان خواهيد پرداخت.

داشتن چارچوب ذهني اشتباه در هنگام ورود به بازار بورس چيزي كاملاً طبيعي است. چراكه ما سعي مي‌كنيم بازار را همان‌گونه كه دنياي اطرافمان را درك مي‌كنيم درك كنيم.

طرز تفكر و انتظارات ما از بازار در هنگام ورود به آن مي‌تواند مانند يك مانع منجر به شكست ما در بازار شود. اولين مرحله در برطرف كردن اين موانع شناخت خود است. اگر ما ندانيم كه چه رفتارها و تفكرات اشتباهي داريم هرگز نمي‌توانيم آن‌ها را اصلاح كنيم چون حتي از وجودشان باخبر هم نيستيم.

من در اين مقاله ابتداي به شناخت چارچوب‌هاي ذهني اشتباه فعلي مي‌پردازيم و بعد جايگزين آن‌كه چارچوب صحيح و حرفه‌اي هست را معرفي مي‌كنم و درنهايت تكنيكي كه منجر به جايگزين كردن آنان باهم مي‌گردد را به شما آموزش خواهم داد. اميدوارم كه سرمايه گذاري در بازار بورس براي شما به كاري موفقيت‌آميز تبديل گردد.

چارچوب‌هاي ذهني اشتباه در معامله گري بازار بورس

ويژگي‌هاي انسان اقتصادي كه در تئوري‌هاي كلاسيك اقتصاد در نظر گرفته‌اند انساني است كه در معاملاتش منطقي، عقلاني، بي‌احساس و كاملاً منفعت‌طلب است و هدفي جز استفاده مادي و منفعت جاري خود ندارد. مي‌داند دقيقاً به دنبال چيست و با طمع، ترس، ترديد يا وحشت‌زدگي كاملاً غريبه است؛ اما حيف كه انسان واقعي حتي از دور شباهتي به اين موجود تخيلي ندارد.

حتما بخوانيد: كاربرد روانشناسي عرضه و تقاضا در بازار سرمايه

مثال فرض كنيد شما و يك نفر غريبه درمجموع ۱۰۰ يورو هديه بگيريد. به شرطي كه غريبه تعيين كند كه هركدام از شما چه مقدار از اين پول را برداريد و شما هم آن را قبول يا رد كنيد و اگر شما نپذيريد به هيچ‌كدام از شما چيزي نمي‌رسد.

خب احتمالاً با تقسيم ۵۰-۵۰ بين هر دو نفر كاملاً موافقيد و منصفانه به نظرتان مي‌آيد اما اگر طرف مقابل بگويد ۷۰ درصد سهم خودش و ۳۰ درصد هم براي شما آن موقع چه؟

احتمالاً نمي‌پذيريد تا به قيمت از دست دادن سهم خودتان درس عبرتي به آن انسان حريص بدهيد؛ اما انسان اقتصادي به‌هيچ‌عنوان چنين احساساتي ندارد و در تمام حالات حتي اگر فقط قرار باشد يك يورو هم به او برسد مي‌پذيرد چون به‌هرحال از هيچي بهتر است.

براي همين ما نياز به داشتن يك چارچوب سفت‌وسخت براي محافظت در مقابل احساسات براي موفقيت در بازار بورس يا سرمايه گذاري در هر نوع بازار مالي هستيم. دانشمندان فرآيندي كه در آن شخص موفق نمي‌شود بين احساسات و عواطف خود با اهداف منطقي كه دارد هماهنگي ايجاد كند را ناسازگاري ادراكي ناميده‌اند؛ كه درواقع با داشتن حس بد همراه است و معمولاً باعث مي‌شود كه اطلاعاتي را كه با سيستم ارزش ما هماهنگ نيست به‌طور خودكار حذف كنيم.

آندره كوستالوني مي‌گويد: ده درصد از عكس‌العمل‌ها در بورس مبتني بر واقعيت‌هاي اقتصادي است و مابقي آن در حيطه روانشناسي است.

خب حال كه مي‌دانيم عواطف و احساسات ما منجر به خطاهاي ما در معامله گري مي‌گردند و هيچ‌كدام از ما حتي شبيه به انسان اقتصادي گفته‌شده در تئوري‌هاي اقتصاد كلاسيك نيستيم بهتر است آن‌ها را بشناسيم و كنترلشان كنيم.

اولين مرحله در هر تغيير خودشناسي است. وقتي مي‌خواهيم تغيير كنيم بايد بدانيم كه قرار است چه چيزهايي را تغيير دهيم. افكار و عقايدي را كه با اهداف ما هم سو نيستند بشناسيم. اين كار خيلي هم راحت نيست بهترين روشي كه مي‌توان براي اين موضوع داشت تهيه يك ژورنال ثبت حالات روحي و رواني در هنگام معاملات است.

حتما بخوانيد: تله تحليل گري در بازار بورس چگونه شما را به دام مي‌اندازد؟

قوانيني براي خريدوفروش خودتان مشخص كنيد و يا ممكن است استراتژي از قبل داشته باشيد. بهتر است استراتژي‌تان تركيبي از تحليل بنيادي، تحليل تكنيكال و رفتارشناسي سهام باشد. با پول كم اين آزمايش را انجام دهيد و سعي كنيد تنها نكته مهم برايتان خريدوفروش صحيح بر اساس استراتژي‌تان باشد.

مي‌توانيد يك برگه را برداريد و در آن جدول‌بندي كنيد. در ستوني از جدول سهامي كه خريده‌ايد بنويسيد و در ستوني ديگر قيمت‌هاي ورود و خروجتان را بنويسيد. همچنين ستون سومي در نظر بگيريد تا بتوانيد حالات روحي خود را در زمان انجام آن معامله بنويسيد.

آيا استرس داشتيد؟ آيا ترسيده بوديد؟ و يا اينكه طمع كارانه به دنبال سودي بيشتر از مقدار سودي كه استراتژي‌تان براي شما به ارمغان آورده بوده‌ايد.

سعي كنيد ژورنالي كه براي اين كار مي‌سازيد ساده و قابل‌فهم باشد. اكثر مواقع به خاطر سختي پر كردن اين ستون‌ها افراد تمايل چنداني به انجام و ادامه بلندمدت آن ندارند. اگر چنين حالتي داريد مثل ترس طمع هيجان استرس و … در همان لحظه آن‌ها را ثبت كنيد و ذهن فراموش‌كار انساني نسپاريد. براي تشخيص بهتر اين خطاهاي ذهني و معامله گري پيشنهاد مي‌كنم مقاله «روانشناسي معامله گري كليد رسيدن به سود مستمر» را مطالعه كنيد

بعدازاينكه توانستيد الگوهاي اشتباه خود را تشخيص دهيد همان چيزهايي كه مانع از انجام درست استراتژي‌تان مي‌شود حال زمان تغيير آن‌ها مي‌رسد است.

چهارچوب‌هاي ذهني درست در معامله گري بازار بورس

انسان هرگز نمي‌تواند بي‌احساس باشد اما داشتن يك چارچوب ذهني درست و سفت‌وسخت كه قبلاً تست‌شده باشد و بازدهي خود را ثابت كرده باشد مي‌تواند از دخيل شدن احساسات در تصميماتمات معامله گري جلوگيري كند، كه همين تفاوت معامله گران حرفه‌اي و مبتدي است؛ چراكه آن‌ها نيز همچون ساير انسان‌ها داراي احساسات هستند اما با داشتن نظم و چارچوب درست مانع از تأثير اين احساسات بر معاملاتشان مي‌شوند.

در بازار بورس و ساير بازارهاي مالي اكثر مردم احساساتي عمل مي‌كنند چون سرمايه آن‌ها در معرض خطر است و سختي آن عاقل بودن شماست. جان مينارد كينز مي‌گويد «چيزي سخت‌تر از اين نيست كه در دنيايي ديوانه، بخواهي عاقلانه رفتار كني»

چارچوب صحيح به معناي داشتن انتظارات درست و به‌جا از بازار و همچنين تفكر درست راجع به نحوه موفقيت يك فرد است.

شما قرار نيست كه بتوانيد نتيجه هر معامله را درست پيش‌بيني كنيد. شما نياز نداريد كه در همه معاملاتتان سود كنيد. ضرر جزء جدايي‌ناپذير معامله گريست و هرگز نمي‌توانيد آن را حذف كنيد. به‌شخصه زماني معامله گريم متحول شد كه يك جمله را از كتاب معامله گر منضبط نوشته مارك داگلاس خواندم كه مي‌گفت: زيانت را بپذير در غير اين صورت بايد تمام پارامترهاي تأثيرگذار بر قيمت سهم را بشناسي مثل احساسات و عواطف سهام‌داران آن و دلايلي كه مي‌خواهند سهامشان را بفروشند و هزاران پارامتر ديگر كه عملاً غيرممكن است.

حتما بخوانيد: مالي رفتاري چيست؟

ما نمي‌توانيم نتيجه يك معامله را پيش‌بيني كنيم. درواقع نتيجه يك معامله كاملاً تصادفي است. حال شايد با خود بگوييد پس چه نيازي به تحليل بنيادي، تحليل تكنيكال و يا مديريت سرمايه‌ داريم زماني كه نمي‌توانيم نتيجه يك معامله را پيش‌بيني كنيم.

درست است كه نمي‌توانيم نتيجه يك معامله را پيش‌بيني كنيم اما مي‌توانيم با رعايت يك استراتژي خاص و استفاده از تحليل‌هاي نام‌برده شانس موفقيت خود را افزايش دهيم. حال مي‌توان گفت با داشتن شانس بيشتر در تعداد معاملات بالا اين موضوع قابل پيش‌بيني هست كه تعداد پيروزي‌هايمان بيشتر از شكست‌هايمان باشد.

پس دو اعتقاد را به ياد داشته باشيم اول اينكه نتيجه‌اي هيچ‌كدام از معاملات به‌تنهايي قابل پيش‌بيني نيست؛ دوم اينكه نتيجه تعداد بالايي از معاملات در صورت داشتن يك استراتژي مناسب و رعايت آن به نفع ما خواهد بود.

تغيير چارچوب‌ها و عقايد در معامله گري بازار بورس

با شناسايي رفتارها و الگوهاي اشتباه در معامله گري مي‌توانيم آن هارا با تكنيكي كه مارك داگلاس به آن خود انضباطي مي‌گويد تغيير دهيم و الگوها و عقايد درست را جايگزين آن‌ها كنيم.

خود انضباطي تكنيكي ساده اما كاربردي است. اگر شما از تاريكي ترس داشته باشيد راهكار مقابله با آن چيست؟ درست است بايد خود را در دل تاريكي شب قرار دهيد تا كم‌كم متوجه شويد كه چيزي براي ترسيدن وجود ندارد. به زبان عاميانه مي‌گويند با ترس خود روبه‌رو شويد. اگر شما مدتي كاملاً برخلاف باورتان عمل كنيد به‌تدريج انرژي نهفته در باورتان تضعيف‌شده و جاي خود را به باور جديد مي‌دهد. حال زماني كه باورها و ترس‌هاي اشتباه خود را شناسايي كرده زمان تغيير آن است.

بر خلافشان عمل كنيد. البته اين كار را با پول كم انجام دهيد مثلاً جايي كه وسوسه مي‌شويد برخلاف استراتژي‌تان سهامتان را بفروشيد دست نگه‌داريد به هر قيمتي كه شده با آن مقابله كنيد البته چون سرمايه شما در اين مرحله كم است احتمالاً به‌راحتي بتوانيد كار درست را انجام دهيد. پس از انجام كار درست براي دفعات متوالي خواهيد ديد كه نتايج بهتري كسب مي‌كنيد و درنتيجه باور مربوط به ترستان براي انجام كار اشتباه از بين مي‌رود و جاي خود را به باور صحيح مي‌دهد.

حتما بخوانيد: ۱۹ توصيه براي سرمايه گذاري در بورس سهام

پيشنهاد من همواره به دانش‌آموختگاني كه به آنان معامله گري در بازار بورس را آموزش مي‌دهم اين است كه ۲۰ تا ۳۰ معامله اول خود را با مقدار كمي پول انجام دهند. مقداري كه سود و زيانش به‌هيچ‌عنوان اهميتي برايشان نداشته باشد. خب وقتي سود و زيان برايتان مهم نباشد راحت‌تر مي‌توانيد به درست معامله كردن فكر كنيد. زماني كه ۳۰ معامله درست انجام دهيد عملاً برخلاف تمام باورهاي اشتباهات گذشته‌تان عمل كرده‌ايد. اين كار سه نتيجه فوق‌العاده دارد:

  1. اول اينكه انرژي باورهاي غلطتان تخليه‌شده و چارچوب صحيح معامله گري در شما شكل مي‌گيرد.
  2. دوم اينكه با ديدن نتايج شما به اعتمادبه‌نفس دست پيدا مي‌كنيد و مي‌دانيد تنها با انجام همين كار مي‌توانيد هميشه سودآور باشيد. زماني كه اعتمادبه‌نفس درون شما به وجود آيد ترس از بين مي‌رود و ترس سرمنشأ تمام خطاهاي معامله گري است.
  3. سومين اثر شگفت‌انگيز آن تبديل‌شدن معامله گري صحيح براي شما به يك عادت است. زماني كه در تعداد بالا اين كار را تكرار كرده‌ايد معامله گري از سطح خودآگاه شما وارد ناخودآگاهتان مي‌گردد و درنتيجه شما به يك معامله‌گر منضبط و حرفه‌اي تبديل مي‌شويد.

سخن پاياني

در پايان مي‌خواهم بگويم كه موفقيت در معامله گري نيازمند تلاش و پشتكار فراوان است. براي يادگيري و سرمايه گذاري حتماً از اساتيدي استفاده كنيد تا به شما آموزش بورس و سرمايه گذاري در آن را ارائه دهند. چراكه گذراندن اين مسير به‌تنهايي كار سخت و دشواري است. هرگز نااميد نشويد به گفته وينستون چرچيل موفقيت به معناي افتادن در ورطه شكست بدون از دست دادن اشتياق است.

هيچ راهي براي يك‌شبه پولدار شدن نيست و تنها با تلاش و پشتكار و آموزش بورس به روش صحيح و حرفه‌اي است كه موفقيت حاصل مي‌شود. براي خود هدف‌گذاري كنيد اما واقع‌گرايانه و براي رسيدن به آن برنامه‌ريزي كنيد كتاب بخوانيد و پيشرفت كنيد. معامله گري چيزي بسيار فراتر از تحليل تكنيكال و تحليل بنيادي است. درواقع معامله گري يك سبك زندگي است.

اميدوارم كه اين مقاله براي شما مفيد واقع‌شده باشد از شما مي‌خواهم كه نظرت و تجاربتان را براي ما به اشتراك بگذاريد. موفق و پيروز باشيد.

كالج تي بورس با تجربه 6 سال آموزش بورس ، دوره "معامله گر حرفه‌اي" كه شامل تحليل بنيادي، تحليل تكنيكال، رفتارشناسي بازار سهام، مديريت سرمايه در بورس و روانشناسي معامله گر است را به صورت حضوري در دوره آموزش بورس در مشهد , شيراز , اصفهان , كرمان , تهران , اصفهان , نيشابور , آموزش بورس در ساري و همچنين  دوره آموزش بورس آنلاين براي ساير شهرها برگزار مي‌كند. هر كسي براي معامله آنلاين در بازار بورس، نياز به دريافت كد بورسي غير حضوري دارد.پيشنهاد مي‌شود حتما آموزش دريافت كد بورسي غير حضوري را مطالعه كنيد.

تنوع ساده در مقابل بهينه سازي!

۶۳ بازديد

بهترين تعريف ارائه شده براي مفهوم متنوع ‌سازي ساده عبارت است از تشكيل يك سبد سرمايه‌ گذاري بر اساس تلفيقي از حدس و گمان و عقل انسان به گونه‌اي كه، مدل‌هاي پيچيده رياضي در آن دخالتي نداشته باشند. طبق اذعان برخي كارشناسان، در بدترين حالت ممكن اين رويكرد مي‌تواند، ريسك سبدهاي سرمايه گذاري را شديداً افزايش دهد. تحقيقات انجام شده طي سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه، اين روش متنوع سازي آگاهانه اما بدون استدلال، به اندازه همان فرمول‌هاي بهينه سازي پيچيده و موهوم، تاثير گذارند.

متنوع سازي ساده يا پيچيده؟

تعجب برانگيز نيست كه، سرمايه گذاران حقيقي به ندرت از روش‌هاي پيچيده تخصيص دارايي استفاده كنند. اين مدل‌ها اسامي ناآشنا و عجيبي دارند؛ مدل بهينه سازي ميانگين واريانس، روش شبيه سازي مونت كارلو، مدل بهينه سازي ترينور بلك و… مثال‌هايي از اين روش‌هاي پيچيده هستند كه، همگي آن‌ها براي ساختن يك سبد سرمايه گذاري بهينه تدوين شده‌اند. در واقع هدف اين مدل سازي‌ها، دست يافتن به رؤياي هميشگي سرمايه گذاران، يعني بدست آوردن بيشترين سود با كمترين ريسك ممكن مي‌باشد.دو تحقيق در مورد نظريه بهينه سازي تحت عنوان “بهينه سازي در مقابل متنوع سازي ساده؛ چگونه يك استراتژي تشكيل سبد ۱/N موثر است؟”در مدرسه كسب‌ و كار لندن توسط دكتر ويكتور دميگول و همكارانش انجام شده است كه، در مخالفت با كارآمدي مدل‌هاي پيچيده، دلايلي در اين پژوهش‌ها بيان شده‌اند. طبق نتايج، تفاوت عملكرد اين روش‌ها از نظر آماري قابل توجه نيست اما، آن‌ها اذعان مي‌نمايند كه، مدل‌هاي ساده در مجموع عملكرد بهتري دارند.

آيا رويكرد سرمايه گذاران حقيقي در خريد مقدار كمي از تعداد زيادي سهام مختلف، كارايي لازم را ندارد؟

اين يك موضوع بسيار مهم و از اصول اساسي سرمايه گذاري است. طبق روايات تاريخي، يك خاخام يهودي به نام اسحاق بار آها، پدر تمام نظريات متنوع سازي بوده است. او در قرن چهارم اين موضوع را بيان كرد كه، دارايي‌هاي خود را به سه بخش مساوي تقسيم كنيد. ثلث اول و دوم را در زمين و كالا سرمايه گذاري نموده و يك سوم باقي مانده را نيز به صورت پول نقد نگهداري كنيد. پس واضح است كه اين توصيه امروزه پس از گذشت ۱۶۰۰ سال نيز، همچنان مطلوب و كاربردي است. از نظر بعضي منتقدين، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه، با تقسيم سرمايه به سه بخش مساوي و نگهداري دارايي‌ها به صورت املاك، اوراق بهادار (معادل مدرن كالا) و پول نقد، بتوان بازدهي در حد مطلوب كسب كرد. از طرف ديگر، نمودارهاي دايره‌اي مرسوم كه براي نمايش وضعيت سبدهاي كم، متوسط و پُر ريسك به كار مي‌روند، بسيار واضح بوده و احتمالاً مشكلي در بازدهي اين رويكرد سرمايه گذاري، در آن‌ها مشاهده نمي‌شود. حتي خود هري ماركوويتز كه به خاطر مدل‌هاي بهينه سازي كه ارائه كرده، جايزه نوبل اقتصاد را برنده شد نيز، سرمايه خودش را بطور مساوي در سهام و اوراق قرضه سرمايه گذاري مي‌كند. بديهي است كه، او فقط بر اساس دلايل روانشناسي چنين استراتژي سرمايه گذاري را در پيش گرفته است. واضح و روشن بود كه، ماركوويتز بر اساس تئوري‌هاي برگزيده خودش سرمايه گذاري نكرده بود و از اين بابت خرسند به نظر مي‌آمد.

نشانه‌ها و شرايط ساده نگري

به منظور بررسي دقيق‌تر ويژگي‌هاي اين استراتژي تخصيص دارايي، در ادامه به ذكر مثال‌هاي ديگري مي‌پردازيم. مارتين وبر، استاد مالي و بانكي آلماني بيان مي‌كند؛ گونه‌هاي مختلفي از مدل‌هاي ساده وجود دارند كه، عملكرد برخي از آن‌ها نسبت به سايرين بهتر است. در مقابل پروفسور شلومو بنارتزي از دانشگاه كاليفرنيا، ديدگاه متفاوتي دارد. از نظر او سرمايه گذاراني كه بيش از حد بر سادگي تمركز دارند، به شدت تحت تأثير چيزهايي قرار مي‌گيرند كه، توسط ديگران به آن‌ها ارائه مي‌شود. به همين دليل، اگر آن‌ها به يك كارگزاري بورس مراجعه نمايند، ممكن است پس از خريد تعداد زيادي سهام متفرقه از آنجا خارج شوند و يا اگر با يك متخصص اوراق قرضه مواجه شوند، احتمالاً با حجم فوق ‌العاده بالايي اوراق بدهي خريداري كنند. علاوه بر اين در بازار بورس، سهام مختلفي با ارزش بازار كم يا زياد، سطح كيفي و اعتباري متفاوت و… وجود دارند كه، هرگونه تعصب نسبت به آن‌ها مي‌تواند، به فاجعه‌اي بزرگ يا حداقل يك سبد سرمايه گذاري با كارايي كمتر از سطح مطلوب منتهي شود. در همين راستا ممكن است، مفهوم سادگي به معناي نادرستي تعبير شود. ساده نگري به معناي ناآگاهي و زودباوري، به احتمال بسيار زياد به مشكلات عديده‌اي منجر خواهد شد. با اين حال، اگر افراد غير حرفه‌اي و نا‌آشنا با مدل سازي فني پيچيده، استراتژي ساده نگري را بر اساس مفهوم واقعي آن، يعني رويكردي معقول و منطقي در پيش بگيرند، هيچ دليل موجهي براي شكست آن وجود ندارد. به عبارت ديگر، موضوع قابل بحث در اين زمينه، ديدگاه منفي و به ‌كار ‌بردن تعابير تحقير آميز در مورد مفهوم سادگي است.

پيچيدگي هم راهگشا نيست!

eid99

استراتژي پيچيده و استفاده از مدل‌هاي خاص و پيشرفته، لزوماً منجر به موفقيت در سرمايه گذاري نمي‌شوند. پيچيدگي در ذات بازارهاي مالي است و اين موضوع به قدري روشن است كه، فعل و انفعالات مبهم آن، به ندرت موجب شگفتي فعالان اين بازار مي‌شود. در واقع تركيب اقتصاد، سياست و عوامل انساني، وحشتناك است. متغيرهايي در بازار بورس وجود دارند، كه لزوماً همه آن‌ها نمي‌توانند بطور كامل و مؤثر در يك مدل رياضي گنجانده شوند. مدل‌هاي پيچيده فني، هميشه در معرض خطر شوك‌هاي غير قابل پيش بيني يا تركيبي از چنين عواملي قرار دارند. دكتر ويكتور دميگول و همكارانش معتقدند كه، روش‌هاي پيچيده بطور جدي به واسطه مسائل محاسباتي محدود مي‌شوند. از نظر آماري اثبات شده است كه، بازده مورد انتظار از دارايي‌ها مجهول است و پيش بيني دقيق آن‌ها، منجر به خطاهاي محاسباتي بزرگي مي‌شوند. در نتيجه سبد سرمايه گذاري كه، بر اساس معيارهاي منطقي تشكيل شده و به صورت منظم و دوره‌اي مورد ارزيابي قرار گيرد؛ همچنين بر مبناي شرايط جاري بازار مجدداً متعادل سازي شود، نه تنها از منظر عقلي قابل درك است، بلكه مي‌تواند از برخي مدل‌هاي فني كه به واسطه پيچيدگي و ابهام خود محدود شده‌اند نيز، عملكرد بهتري داشته باشد. در واقع زماني كه امكان گنجاندن تمام متغيرهاي ضروري در مدل وجود نداشته باشد و يا اين استراتژي حين وقوع تغيير در شرايط بازار، نتواند خود را به اندازه كافي با اوضاع جديد وفق دهد، مدل‌هاي پيچيده عملكرد مناسبي از خود به نمايش نمي‌گذراند. همچنين فارغ از مبحث تنوع در نوع دارايي‌ها، همگان مي‌دانند كه، يك سبد دارايي بايد خودش به صورت ذاتي متنوع باشد. در اين زمينه طرفداران رويكرد متنوع سازي ساده بيان مي‌كنند داشتن بيش از ۱۵ سهم در يك سبد، لزوماً منجر به افزايش كارايي سرمايه گذاري نخواهد شد. بنابراين يك سبد سهام بسيار متنوع، ممكن است اثرات نامطلوب غير منتظره‌اي در پي داشته باشد.

كلام پاياني

تنها موضوعي كه همگان با آن موافق هستند اين است كه، متنوع سازي يك اصل كاملاً ضروري است. اما فوايد مدل سازي پيچيده رياضي، نامشخص است و بسياري از سرمايه گذاران حتي نحوه عملكرد آن‌ها را نيز نمي‌دانند. اگرچه مدل‌هاي كامپيوتري مي‌توانند بسيار موثر به نظر برسند اما، ريسك نقص علمي هميشه وجود دارد. هرچند بازدهي خوب برخي از اين مدل‎‌ها قابل انكار نيست ولي، لزوماً همه آن‌ها بهتر از روش‌هاي ساده عمل نمي‌كنند. ضرب المثل قديمي “به آن چيزي كه مي‌شناسيد و درك مي‌كنيد، بچسبيد!” در واقع به سرمايه گذاري در ابزار مالي كه عميقاً آن را متوجه مي‌شويم و رويكرد تخصيص دارايي ساده، اشاره مي‌نمايد.

مقاله آموزشي آشنايي با بورس

۶۳ بازديد

گام هاي ابتدايي براي ورود به عرصه ي  مديريت سرمايه گذاري در بورس

براي هـر كالايـي معمولا يك بازار وجود دارد، بازار خودرو، بازار سيمان، بازار فرش، بازار طلا. بعضي از بازارها سنتي اند و خاطره انگيزند، بعضي هم پيشرفتـه و امروزي. اما همه بازارها، يك ويژگي مشتـرك دارند: آنهم اينكه در آنها، كالاها يا به عبارت ديگر، دارايي هاي مختلف خريد و فروش مي شود، پس مشخص شد كه در تعريف كلي، بازار، محل خريد و فروش دارايـي است. اما دارايي چه انواعي دارد. در يك طبقه بندي كلي، دارايي به دو نوع دارايي واقعي و دارايي مالي تقسيم بندي مي شود.

اجازه بدهيد با يك مثال، در اين باره توضيح دهيم. خودرو يك دارايي واقعي يا مشهود است، اما سهام كارخانه خودروسازي، يك دارايي مالـي است، يا مثلا سيمان يك دارايي واقعي است، اما سهام كارخانه سيمان سازي يك دارايي مالي.

بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه به دارايي واقعي، دارايي مشهود و به دارايي مالي، دارايي نامشهود يا كاغذي هم گفتـه مي شود.

حالا كه با تعريف دارايي هاي مالـي اشنا شديد، به سراغ مفهوم بورس مي رويم. بورس بازاري است كه در آن، انواع دارايي هاي مالي خريد و فروش مي شود. دارايي هايي مثل سهام شركت بزرگ و سودآْور از صنايع مختلف و متنوع مثل خودروسازي، سيمان، مخابرات، بانك و….. اين بازار هم قانوني است، هم مطمئن، هم پيشرفته و هم سودآور.

افرادي كه ازطريق بورس، سهام شركت ها را مي خرند يا در واقع در بورس سرمايه گذاري مي كنند، به نسبت سهامي كه خريده اند، در منافع ان شركت سهيم خواهند شد و چون اغلب شركت هاي بزرگ و معتبر در بورس پذيرفته مي شود، بنابراين احتمال كسب سود هم در بورس بيشتر است. البته براي انتخاب سهام شركت ها بايد به نكات مهمي توجه داشت كه در برنامه هاي بعدي، به آنها اشاره خواهيم كرد. نكته ديگر اينكه در بورس، صرفا سهام شركت ها خريد و فروش نمي شود، بلكه ساير انواع اوراق بهادار مثل اوراق مشاركت نيز داد و ستد مي شود كه در برنامه هاي اينده به تفصيل درباره آنها توضيح خواهيم داد.

افرادي كه سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس را خريداري مي كنند، از دو محل سود بدست مي آورند:

1- سود ساليانه شركت ها . شركت ها معمولا در پايان هر سال، سودي را بين سهامداران خود توزيع مي كنند. درصورتي كه شركت عملكرد قابل قبولي داشته باشد، سود بهتري نيز بدست مي آورد كه بخشي از اين سود، بصورت نقدي بين سهامداران توزيع شده و برخي هم صرف برنامه هاي توسعه اي شركت مي شود.

2- دوم، افزايش قيمت سهم . هر اندازه عملكرد و برنامه هاي شركت بهتر باشد، متقاضي براي خريد سهام آن شركت نيز در بورس، بيشتر خواهد بود و اين امر، باعث مي شود قيمت سهام شركت افزايش يابد. بنابراين، اگر فرد، سهام شركت خوبي را انتخاب كرده باشد، علاوه بر دريافت سود نقدي، از محل افزايش قيمت سهام آن شركت نيز سود بدست خواهد آورد.

سرمايه گذاري در بورس مزاياي متعـددي دارد، ازجمله:

1- كسب سود : همانطور كه گفته شد، سهامداران از دو محل دريافت سود نقدي و افزايش قيمت سهام، سود بدست مي آورند.

2- برخورداري از حمايت قانوني : بورس بازاري قانوني است، بنابراين كليه افرادي كه در بورس سرمايه گذاري مي كنند، از حمايت قانوني برخوردار هستند.

3- حفظ سرمايه در مقابل تورم : با سرمايه گذاري مناسب و آگاهانه در بورس، ارزش دارايي افراد در مقابل تورم حفظ مي گردد، زيرا فرد به نسبت سهام خود در دارايي شركت سهيم است و با رشد ارزش دارايي هاي شركت به مرور زمان، ارزش سهام فرد نيز افزايش مي يابد.

4- قابليت نقدشوندگي : سرمايه گذاران بورس هر زمان كه بخواهند مي توانند سهام خود را فروخته و در كوتاه ترين زمان ممكن، به پول خود دسترسي پيدا كنند.

5- امكان سرمايه گذاري با هر مبلغي : براي خريد سهام، محدوديت ريالي وجود ندارد و افراد با هر مبلغي، مي توانند در بورس سرمايه گذاري كنند.

6- مشاركت در اداره شركت : سهامداران به نسبت سهام خود، مالك شركت محسوب مي شوند، بنابراين مي توانند به همان اندازه، در تصميم گيري درخصوص نحوه اداره شركت، انتخاب مديران و… مشاركت نمايند.

 

براي انتخاب يك سهم خوب، بايد به اين معيارها توجه كرد:

– وضعيت دارايي ها و بدهي هاي شركت : يكي از عوامل موثر در انتخاب سهام يك شركت، وضعيت دارايي ها، بدهي ها و حقوق صاحبان سهام شركت است. هر اندازه اين وضعيت مطلوب تر باشد، نشان دهنده شرايط مناسب شركت براي سرمايه گذاري است. به اين منظور، مي توان ترازنامه شركت را مورد بررسي قرار داد.

– سود نقدي هر سهم : علاوه بر وضعيت درآمدي شركت، ميزان سودي كه شركت به هر سهم خود مي دهد نيز در انتخاب سهم خوب، حائز اهميت است.

– تداوم روند سودآوري : اگرچه سودآور بودن شركت در انتخاب سهام آن بسيار مهم است، اما بايد توجه داشت كه اين سودآوري، بايد يك فرآيند مستمر و مداوم باشد، نه مقطعي. با مطالعه اطلاعات و برنامه هاي آتي شركت، مي توان نسبت به اين موضوع آگاهي كسب نمود.

– نسبت قيمت به درآمد سهم ( P/E : نسبت قيمت به درآمد سهم بيانگر آن است كه قيمت سهام شركت، چند برابر ميزان سود نقدي كه شركت به هر سهم خود تخصيص مي دهد. به عبارت ديگر، اين نسبت نشان مي دهد كه آيا قيمت سهام به نسبت سودي كه بين سهامدارانش توزيع مي كند، ارزش دارد.

– صنعتي كه شركت در آن فعاليت مي كند : هنگام انتخاب سهام يك شركت، بايد به اين موضوع توجه كرد كه آيا صنعتي كه شركت در آن صنعت فعاليت مي كند، از شرايط مناسبي در حال و آينده برخوردار است يا خير. شرايط خرد و كلان اقتصادي چه تأثيري بر اين صنعت خواهد گذاشت. صنايع رقيب اين صنعت در حال و آينده، چه وضعيتي دارند. آيا شرايط بين المللي بر اين صنعت تأثير مثبت يا منفي خواهد داشت و…

– قابليت نقدشوندگي : يكي از معيارهاي انتخاب سهام خوب، قابليت نقدشوندگي سهام است، به اين معنا كه هر وقت دارنده آن سهم قصد فروش آن را داشت، بتواند به راحتي، سهام خود را بفروشد. هر اندازه كه دفعات خريد و فروش روزانه يك سهم بيشتر باشد، قابليت نقدشوندگي آن سهم نيز بالاتر خواهد بود.

بورس امكان سرمايه گذاري براي قشرهاي مختلف را فراهم آورده است. افراد حرفه اي كه فرصت و تخصص لازم براي تحليل مستمر اطلاعات سهام را دارند، مي توانند با خريد سهام و مشاركت در قراردادهاي آتي بورس سهام و كالا، بطور مستقيم در بورس سرمايه گذاري كنند. اما افرادي كه توانايي و يا فرصت مطالعه و تحليل مستمر اطلاعات سهام را ندارند، مي توانند با خريد واحدهاي سرمايه گذاري صندوق هاي سرمايه گذاري، در بورس سرمايه گذاري كنند. با اين كار، در واقع افراد پول خود را به دست افراد حرفه اي مي سپارند تا تحت نظارت سازمان بورس، در بورس سرمايه گذاري كنند. اين كار، ريسك سرمايه گذاري در بورس را براي افراد غيرحرفه اي كاهش مي دهد. افراد غيرحرفه اي همچنين مي توانند بجاي خريد سهام، ساير اوراق بهاداري را كه در بورس خريد و فروش مي شود، مانند اوراق اجاره، اوراق مشاركت و… خريداري كنند. اين اوراق اگرچه در مقايسه با سهام، بازده كمتري دارد، اما ريسك كمتري را هم بدنبال دارد.

صندوق سرمايه گذاري چيست؟

صندوق هاي سرمايه گذاري كه عمدتا توسط كارگزاران رسمي بورس تأسيس مي شود، تحت نظارت سازمان بورس و با مديريت افراد متخصص، فعاليت كرده و وجوهي را كه سرمايه گذاران در اختيـار آنها قرار مي دهند، در سبد متنوعـي از سهام و سايـر اوراق بهادار سرمايـه گذاري مي كنند، بنابرايـن، بازده مناسب تري را نصيب سرمايه گذاران كرده و ريسك سرمايه گذاري در بورس را براي غيرحرفه اي ها، كاهش مي دهند. به افرادي كه بتازگي قصد دارند وارد بورس شوند توصيه مي شود بجاي خريد مستقيم سهام شركت ها، ازطريق صندوق هاي سرمايه گذاري اقدام كنند. 

اوراق اجاره چيست؟

همانطور كه گفته شد، در بورس، علاوه بر سهام شركت ها، ساير انواع اوراق بهادار هم معامله مي شود. يكي از انواع اوراق بهادار، اوراق اجاره است. اوراق اجـاره يك ابزار سرمايه گذاري جديد و اسلامي است كه همانند اوراق مشاركت، بازدهـي مشخص و مطمئـن را نصيب سرمايـه گذاران مي كند، بنابراين ريسك اين اوراق در مقايسه با سهام، بسيار كمتر است. افرادي كه پول مازاد دارند، مي توانند با خريد اوراق اجاره كه در بورس داد و ستـد مي شود، در فواصل زماني مشخص (مثلا سه ماهه)، سود معيني را دريافت نموده و هر زمان كه به پول نياز داشتند نيز اين اوراق را ازطريق بورس، به سايـر متقاضيان بفروشنـد. امروزه حجم بسيار زيادي اوراق اجاره در بازارهاي مالي دنيا خريد و فروش مي شود.

“مهم نيست كه شما، كارمند هستيد يا دانشجو، خانم خانه دار هستيد يا صاحب يك فروشگاه، جوان هستيد يا بازنشستـه. مهم اين است كه بياموزيد از پس اندازهاي خود به بهترين شكل استفاده كنيد . بورس، يكي از روش هاي مناسب، قانوني و مطمئن براي سرمايه گذاري است، پس هوشمندانه سرمايه گذاري كنيد

گزارش بازار منتهي به 23 اسفند

۶۶ بازديد

"روزهاي منفي بازار"

بازار روز اول را متاثر از افت قيمت هاي جهاني شروع كرد. گروه فرآورده هاي نفتي، انبوه سازان، بانك و دارويي منفي داد و ستد شدند. در گروه رايانه نمادهاي سيستم، افرا و مداران مورد توجه بودند. در گروه فلزات اساسي نمادهاي فپنتا، فرآور، فنوال و فاسيمين از نمادهاي مورد توجه در اين گروه بود. در نهايت شاخص كل با بيشترين تاثير از نمادهاي شپنا، شتران، شپندر و وغدير افت 5900 واحدي را رقم زد.

روز دوشنبه، بازار هنوز هم از افت قيمت هاي جهاني متاثر است. گروه سرمايه گذاري، دارويي و انبوه سازان منفي داد و ستد شدند. در اين ميان گروه محصولات غذايي برخلاف جو عمومي بازار مثبت داد و ستد شدند. نماد  پس از بازگشايي با رشد 100 درصدي همراه شد و نماد غگل رشد 60 درصدي داشت .صف خريد نمادهاي غشان و غبهنوش در ميان منفي بازار جالب توجه بود. گروه محصولات شيمايي يكپارچه منفي داد و ستد شدند و نماد شلعاب از محدوده هاي منفي با تقاضاي مناسبي به صف خريد رسيد.

افت 14 هزار واحدي شاخص در روز دوشنبه كمي سهامداران را نگران كرد. در پايان ساعت كاري، اطلاعيه عرضه اوليه زكوثر بر روي سايت سازمان بورس قرار گرفت تا در روز چهاشرنبه 21 اسفند شاهد عرضه اوليه اين نماد باشيم.

روز بعد هم افت بازار ادامه داشت وبازار در اكثر نمادهاي بزرگ منفي معامله شد. گروه غذايي همچنين برخلاف جو كلي بازار مثبت معامله ميشد و مورد اقبال سهامداران بود.  شاخص بورس تهران بازهم افت 14 هزار واحدي را رقم زد . سازمان فرابورس اطلاعيه  اي مبني بر عرضه اوليه شركت سيمان ساوه با نماد ساوه منشتر كرد كه قرار است در روز چهارشنبه 21 اسفند عرضه اوليه شود.

بازار روز چهارشنبه بهتر از روز هاي قبلي شروع به كار كرد. گروه فرآورده هاي نفتي همچنان منفي داد و ستد مي شد. گروه دارو، انبوه‌ساز و بانك متعادل معامله شدند. در گروه خودرويي تقاضا بهبود پيدا كرد و نماد خگستر به صف خريد رسيد. نمادهاي خساپا، ختوقا، خمحركه و خكار مورد توجه قرار گرفتند. شاخص كل رشد 360 واحدي را رقم زد.

در عرضه اوليه زكوثر 201 عدد سهم به هر كد حقيقي و حقوقي در سقف قيمتي 13120 ريال تخصيص يافت و همچنين در عرضه اوليه ساوه تعداد 36 عدد سهم در سقف قيمتي 23500 ريال تخصيص يافت.

 

آشنايي با نهادهاي مالي و سرمايه‌گذاري

۷۸ بازديد

شايد شما هم جزو آن‌دسته از افراد باشيد كه دانش مالي كافي براي سرمايه‌گذاري نداريد. يا اينكه دانشش را داريد ولي فرصت كافي براي ارزيابي بازار و اينكه چه سهامي براي سرمايه‌گذاري مناسب هستند را نداشته باشيد. آشنايي با نهادهاي مالي و سرمايه‌گذاري موجود در بازار مي‌تواند شما را به‌سمت سرمايه‌گذاري صحيح سوق دهد. اگر جزو دو دسته بالا هستيد، خواندن اين مقاله حتما به شما پيشنهاد داده مي‌شود.

 

انواع روش‌هاي سرمايه‌گذاري

سرمايه‌گذاري‌ها معمولا به دو روش مستقيم و غير‌مستقيم انجام مي‌شوند.

در سرمايه‌گذاري مستقيم، طرفين معامله به‌طور مستقيم با هم معامله مي‌كنند. اما در سرمايه‌گذاري غير‌مستقيم، شخص يا نهادي به‌عنوان واسطه‌ي مالي، منجر به انجام معامله مي‌شود.

با يك مثال ساده اين موضوع را شفاف‌تر مي‌كنيم. مثلا اگر شما قصد خريد خانه‌اي را داشته باشيد، اگر به‌طور مستقيم با صاحب‌خانه توافق كنيد و قراردادي امضا شود، در اين‌صورت پول به‌طور مستقيم از شما به فروشنده خانه انتقال مي‌يابد، اين نوعي سرمايه‌گذاري مستقيم است.

اما اگر مشاور املاك، ملك را براي شما پيدا كرده باشد، و بين شما و فروشنده به‌عنوان يك واسطه قرار بگيرد و منجر‌به انجام معامله شود، در اين‌صورت يك سرمايه‌گذاري غيرمستقيم رخ داده است. كه در اين سرمايه‌گذاري شما مبلغي از پول را به واسطه، كه همان مشاور املاك است، به‌عنوان حق كميسيون پرداخت مي‌كنيد.

سرمايه‌گذاري همانند كاشت يك نهال مي‌ماندن 

سرمايه‌گذاري

نهادهاي مالي چه هستند و چه وظايفي برعهده دارند؟

به‌طور كلي نهادهاي مالي، سازمان يا موسساتي هستند كه نقش واسطه‌هاي مالي را اجرا مي‌كنند. اين نهادها باعث مي‌شوند كه سرمايه‌ها با سرعت بيشتر و با هزينه‌‌اي كمتر در گردش باشند. به بيان ديگر، اين نهادها عمدتا امور مالي و سرمايه‌گذاري‌ را اجرايي مي‌كنند.

نهادهاي مالي، سازمان يا موسساتي هستند كه نقش واسطه‌هاي مالي را اجرا مي‌كنند. اين نهادها باعث مي‌شوند كه سرمايه‌ها با سرعت بيشتر و با هزينه‌‌اي كمتر در گردش باشند. به بيان ديگر، اين نهادها عمدتا امور مالي و سرمايه‌گذاري‌ را اجرايي مي‌كنند.

نهادهاي مالي يكي از اركان اساسي بازارهاي مالي هستند. اين نهادها بين افرادي كه مازاد منابع دارند، با افرادي كه با كمبود آن مواجه هستند ارتباط برقرار مي‌كنند. به‌نوعي اين نهادها همانند يك واسطه منجر‌به انتقال راحت‌تر و سريع‌تر منابع مالي بين افراد مي‌شوند. وجود اين نهادها و نظارتي كه بر آن‌ها مي‌شود، ‌ريسك معاملات را كاهش مي‌دهد.

اين نهادها نقش مهمي را در بورس اوراق بهادار ايفا مي‌كنند و خدمات متعددي از طرف آن‌ها ارائه مي‌شود.

انواع نهادهاي مالي

بانك‌هاي تجاري

يكي از مهم‌ترين نهادهاي مالي فعال در اقتصاد، بانك‌ها مي‌باشند. اين نهاد مالي را مي‌توان به‌عنوان يكي از واسطه‌هاي مالي معتبر شناخت. بانك‌هاي تجاري، سپرده‌ها و وجوه نقد افراد را به‌طور امانت نگهداري مي‌كنند. در‌صورت نياز از اين وجوه براي دادن اعتبار و يا وام به افراد استفاده مي‌شود. قسمت عمده‌اي از اين وجوه كه به‌عنوان سپرده دريافت مي‌شود، در پروژه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري و يا به خريد اوراق بهادار اختصاص داده مي‌شود. اين نهاد مالي وظايف متعددي نظير انتشار اسكناس، افتتاح حساب جاري و صدور دسته چك، ارائه خدمات مالي مشاوره‌اي، واسطه‌گري اعتباري و ... را برعهده دارد.

مشاوران سرمايه‌گذاري

مشاوران سرمايه‌گذاري معمولا شخصيتي حقوقي هستند كه با توجه به مجوزهايي كه در اختيار دارند، به مشتريان مشاوره‌هاي مالي و سرمايه‌گذاري ارائه مي‌دهند. اين مشاوران گزارشاتي را مبني بر اين‌كه چه اوراقي براي خريد يا فروش مناسب هستند به مشتريان مي‌دهند. و معمولا اطلاعاتي در رابطه با تغييرات احتمالي روند بازار در آينده، در اختيار سرمايه‌گذاران مي‌گذارند. به‌طور كلي مشاوران سرمايه‌گذاري با عقد قرارداد با افراد مختلف سرمايه آن‌ها را به سمت سهم‌هاي مناسب هدايت مي‌كنند.

مشاوره سرمايه‌گذاري 

ارائه مشاوره به سرمايه‌گذار

شركت‌هاي سرمايه‌گذاري

شركت‌هاي سرمايه‌گذاري از جمله نهادهاي فعال در بازار هستند. موضوع اصلي فعاليت اين شركت‌ها در اساسنامه‌ي آن‌ها مشخص شده است. اين نهاد مالي مي‌تواند در سهام يا سايرِ اوراق بهادار دارايِ حقِ رايِ شركت‌ها سرمايه‌گذاري كند. همچنين توانايي سرمايه‌گذاري در واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌ها، موسسات يا صندوق‌هاي سرمايه‌پذير را در چارچوب قوانين و مقررات دارند.

فعاليت اين شركت‌ها به‌طوري است كه منابع مالي و پس‌اندازهاي خرد و كلان سرمايه‌گذاران را جمع‌آوري مي‌كنند. سپس اين مبالغ را در سهام يا اوراق قرضه ساير شركت‌ها و ... سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

اين نهاد مالي در سهام شركت‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري مي‌كند. همان‌طور كه در مقاله مديريت سرمايه و ريسك خوانديم، مي‌دانيم كه سرمايه‌گذاري در سهام شركت‌هاي مختلف منجر به كاهش ريسك مي‌شود و حتي مي‌تواند بازدهي را نيز افزايش دهد. اين شركت‌ها بخشي از سود كسب شده را بنا بر قراردادي كه بين خود و مشتري انعقاد كردند، به‌عنوان كارمزد به خود اختصاص مي‌دهند.

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري

اين صندوق‌ها از جمله نهادهاي واسطه‌اي هستند. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وجوهي كه از مشتريان خود دريافت مي‌كنند را در حوزه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

اين حوزه‌ها ممكن است سهام و يا حق تقدم سهام، پروژه‌هاي ساختماني، طلا، ارز، انواع اوراق بهادار و هر‌چيزي كه مشخصات آن در اميدنامه صندوق آورده شده است، باشد. افرادي كه در اين صندوق‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند، در سود و زيان حاصل از فعاليت صندوق به نسبت سرمايه‌اشان شريك مي‌شوند. سهام صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خود نيز مي‌تواند در بورس مورد معامله قرار بگيرد.

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را مي‌توان از جنبه‌هاي مختلف تقسيم‌بندي كرد. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بر حسب نوع سرمايه به سه دسته تقسيم مي‌شوند:

  1. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با سرمايه ثابت و مشخص (Closed-end Funds)
  2. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري غيرفعال (Unit Trust)
  3. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با سرمايه باز يا متغير (Open-end Fund)

در مقاله‌اي جدا به انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري پرداخته خواهد شد.

شركت‌‌هاي كارگزاري

شركت‌هاي كارگزاري از جمله نهادهاي واسطه‌اي هستند، كه انجام معاملات در بازار‌هاي مالي را ممكن مي‌كنند. اين شركت‌ها خدمات متنوعي ارائه مي‌دهند، اما مهم‌ترين وظيفه آن‌‌ها خريد و فروش سهام و همچنين ساير اوراق پذيرفته شده در بورس است. كارگزاران بورس نقش واسطه‌اي بين خريداران و فروشندگان ايفا مي‌كنند و به ازاي آن مبلغي را به‌عنوان كارمزد از مشتريان (سهامداران) دريافت مي‌كنند.

براي اين‌كه يك معامله انجام شود، دو كارگزار مشخص به نمايندگي از هر سهامدار اقدام به خريد و فروش مي‌كنند. كارگزاري‌ها علاوه بر خريد و فروش سهام به نمايندگي از طرف سهامداران، وظايف ديگري مانند سبدگرداني، ارائه مشاوره در زمينه سرمايه‌گذاري و مديريت نقدينگي، آموزش سهامداران و آشنا كردن آن‌ها با قوانين و مقررات بازار سرمايه را نيز بر عهده دارند.

كارگزار به نوعي نماينده‌ي حقوقي سرمايه‌گذاران در معاملات بوده و افراد بدون كارگزاري، قادر به انجام معامله نيستند.

شركت‌هاي تامين سرمايه

شركت‌هاي تامين سرمايه كه به آن‌ها Investment Bank هم مي‌گويند، يكي از نهادهاي واسطه‌اي فعال در بازارهاي مالي هستند. اين شركت‌ها منابع مالي سرمايه‌گذاران را جذب مي‌‌كنند و اين منابع را به شركت‌هايي كه براي توسعه خود به سرمايه و منابع مالي نياز دارند مي‌رسانند. اين شركت‌ها با كسب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و تحت نظارت اين سازمان فعاليت مي‌كنند.

فعاليت اصلي اين نهاد واسطه‌اي در تعهد پذيره‌نويسي اوراق بهادار تازه منتشر شده، از طريق بازار اوليه است.

صندوق‌هاي بازنشستگي (Pension funds)

صندوق‌هاي بازنشستگي نوعي ديگر از نهادهاي واسطه‌اي هستند. در دوران اشتغال افراد، مبالغي به‌طور ماهانه از حقوقشان كاسته مي‌شود. اين مبالغِ كم شده در صندوقي به نام صندوق بازنشستگي جمع‌آوري مي‌شوند. مبالغ جمع شده در اين صندوق‌ها به كارهاي مختلفي نظير سرمايه‌گذاري در بورس و اوراق بهادار اختصاص داده مي‌شود. هدف از اين سرمايه‌گذاري‌ها افزايش وجوه داخل صندوق است تا كارفرما بتواند از طريق آن وجوه، مستمري دوران بازنشستگي كارمندانش را پرداخت كند. اين صندوق‌ها نيز به‌دليل مبالغ زيادي كه در خود جاي داده‌اند، تاثير قابل توجهي در بازار دارند.

شركت‌هاي بيمه

يكي از نهادهاي فعال در بازار سرمايه شركت‌هاي بيمه هستند. اين شركت‌ها وجوهي را تحت عنوان حق‌بيمه بابت بيمه اشخاص و يا غير‌اشخاص دريافت مي‌كنند. شركت‌هاي بيمه در قبال دريافت حق بيمه، تضمين مي‌كنند كه خسارات احتمالي وارده به افراد و غير افراد، نظير كارخانه‌ها، شركت‌ها و ... را در طي يك دوره زماني مشخص جبران و يا پرداخت كنند.

شركت‌هاي بيمه به‌عنوان يكي از مهم‌ترين نهادهاي سرمايه‌گذاري شناخته مي‌شوند. اين شركت‌ها همه‌ي حق بيمه دريافتي از مشتريان خود را صرف جبران خسارت نمي‌كنند. معمولا قسمت عمده‌اي از اين حق بيمه‌هاي دريافتي باقي مي‌ماند. اين قسمت باقي‌مانده از حق بيمه‌هاي دريافتي، توسط اين شركت‌ها در بازار اوراق بهادار سرمايه‌گذاري مي‌شود و تاثير قابل توجهي در اين بازار دارند.

شركت‌هاي پردازش اطلاعات مالي

سرمايه‌گذاران براي تصميم‌گيري در رابطه با انواع سرمايه‌گذاري‌ها به اطلاعاتي صحيح، جامع، به‌روز و به موقع احتياج دارند. واحد پردازش اطلاعات مالي، داده‌ها و اطلاعاتي  كه بر تصميمات سرمايه‌گذاران تاثير مي‌گذارد را جمع‌آوري، پردازش و طبقه‌بندي مي‌كند. اين شركت نيازهاي اطلاعاتي تمامي سرمايه‌گذاران در هر سطحي را برطرف مي‌كند. با مراجعه به سايت fipiran مي‌توانيد از اطلاعات گردآوري شده توسط اين سازمان آگاهي پيدا كنيد.

موسسات رتبه‌بندي اعتباري

موسسات رتبه‌بندي اعتباري به بررسي صلاحيت اعتباري شركت‌ها مي‌پردازند. به بيان ديگر اين موسسات احتمال اين‌كه شركت‌ها نتوانند به تمام يا بخشي از تعهدات خود عمل كنند را اندازه‌ مي‌گيرد. بعد از اندازه‌گيري اين احتمال، ميزان ريسك اعتباري شركت‌ها و بازدهي آن‌ها مشخص مي‌شود. اعلام رتبه‌ي اعتباري شركت‌ها در تصميم‌هاي سرمايه‌گذاران، اعتباردهندگان و قانون‌گذاران تاثير زيادي دارد.

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله بورسي  (Exchange Traded Funds)

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله كه به اختصار به آن‌‌ها ETF نيز مي‌گويند، نوعي ديگر از نهادهاي مالي جديد هستند. اين صندوق‌ بعضي از ويژگي‌هاي صندوق‌هايي با سرمايه ثابت و مقداري از ويژگي‌هاي صندوق با سرمايه متغير را با هم دارد. سهام اين صندوق‌ها همانند سهام ساير شركت‌هاي فعال در بورس در طول روز مورد معامله قرار مي‌گيرد. سرمايه‌گذاري در اين صندوق‌ها باعث مي‌شود كه شما با صرف زمان كمتر براي انتخاب سهام مناسب، پرتفويي متنوع را در قالب يك سهم داشته باشيد.

صندوق‌هاي زمين و ساختمان (Construction Funds)

اين صندوق‌ها سرمايه‌هاي خرد اشخاص حقيقي و حقوقي را جمع مي‌كنند و اين سرمايه‌ها را در پروژه‌هاي بزرگ ساختماني، اداري، تجاري و مسكوني شريك مي‌كنند.

اين صندوق‌ها تحت نظر افراد حرفه‌اي و متخصص كه به طور كامل با شرايط بازارِ ملك آشنايي دارند، اداره مي‌شوند. همچنين نظارتي كه بر اين صندوق‌ها مي‌شود باعث شده است كه سرمايه‌گذاران با اطمينان بيشتري در اين صندوق‌ها سرمايه‌گذاري كنند.

صندوق‌هاي پوششي (Hedge Funds)

صندوق‌هاي پوششي ريسك، صندوق‌هايي هستند كه براي عضويت در آن‌ها بايد حداقل سرمايه اوليه قابل توجهي داشت. مديران اين صندوق‌ها افراد متخصصي هستند كه تعداد اندكي از سرمايه‌گذاران خرد با مبلغ اوليه قابل توجه و يا تعدادي نهاد معتبر را براي مشاركت قبول مي‌كنند.

اين صندوق‌ها از اهرم‌هاي مالي (وام) در سرمايه‌گذاري‌هايشان نيز استفاده مي‌كنند، بنابراين ريسك آن‌ها بالا است. علاوه بر ريسك بالا، اين صندوق‌ها معمولا بازدهي قابل توجهي نيز نصيب سرمايه‌گذارنش مي‌كنند. ساختار اين صندوق‌ها معمولا متشكل از اوراق بهادار عمومي و ابزارهاي مشتقه مبتني بر اين اوراق هستند.

شركت سپرده‌گذاري مركزي

شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) از جمله نهادهاي اجرايي است. وظيفه اين نهاد انجام امور پس از معاملات بازارهاي بورس و خارج از بورس است. در سيستم اين شركت، اوراق بهادار به نام سرمايه‌گذاران ثبت مي‌شود. علاوه‌بر اين همه حقوق و عايدي‌هاي سهامداران مثل سود‌تقسيمي، سهام جايزه تعلق گرفته و ... به‌نام سرمايه‌گذار در سيستم درج مي‌شود.

  

هشت سوگيري شناختي كه به پرتفوي شما آسيب مي‌زند 

شايد فكر كنيم كه به اندازه كافي تحليل بلديم، رفتار بازار را به خوبي مي‌شناسيم و با تجربه‌اي كه داريم، قادر هستيم هميشه بهترين انتخاب‌ها را داشته باشيم. اما هر چه باشد ما انسان هستيم و انسان همواره اسير سوگيري شناختي يا cognitive biases است.

سوگيري شناختي شامل انحراف‌هاي ذهني از رفتار منطقي است كه به قضاوت‌هاي نادرست و تصميم‌هايي غيرعقلايي منتهي مي‌شود.

براي مثال شايد فكر كنيد زندگي مردم صد سال پيش آسوده‌تر و شادتر از امروز بوده است. در اين صورت شما مشكلاتي مثل شيوع آنفولانزا، قحطي بزرگ، جنگ‌هاي پياپي و ناامني را ناديده مي‌گيريد و تنها به قسمت‌هاي خوب گذشته فكر مي‌كنيد.

در اينجا مي‌خواهيم به ۸ سوگيري شناختي جالب اشاره كنيم كه مي‌تواند بر تصميم‌هاي ما اثر بگذارد و باعث شود انتخاب‌هاي بدي داشته باشيم.

البته در علم روانشناسي و اقتصاد رفتاري، تعداد اين سوگيري‌ها خيلي بيشتر از اين حرف‌ها است. در اين نوشته سعي كردم از سوگيري‌هايي حرف بزنم كه كم‌تر مشهور باشند.

 

۱- سوگيري ابهام: ريسك يا درآمد ثابت؟

يك باياس يا سوگيري شناختي جالب، اثر ابهام يا Ambiguity effect است. بر اساس اين سوگيري، ما انتخاب‌هايي با خروجي قطعي و روشن را به انتخاب‌هاي مبهم ترجيح مي‌دهيم.

مثلا ذهن ما يك بازدهي مشخص (سود ثابت) را ساده‌تر مي‌پذيرد تا نوسان‌هايي كه ممكن است به سود يا زيان منجر شود، حتي اگر سود انتظاري در اين حالت بيشتر از يك سود ثابت باشد.

به يك مثال جالب دقت كنيد: در يك جعبه، سه توپ قرار دارد. يكي از توپ‌ها حتما قرمز است. دو تيپ ديگر زرد يا آبي هستند. يعني ممكن است يك توپ زرد و يك آبي، دو توپ زرد و هيچ آبي يا دو توپ آبي و هيچ زرد در جعبه باشد.

شما دو انتخاب داريد:

الف) يك توپ انتخاب كنيد، اگر قرمز بود ۱۰۰ هزار تومان بگيريد.

ب) يك توپ انتخاب كنيد، اگر آبي بود ۱۵۰ هزار تومان بگيريد.

اگر بتوانيد تنها يكي از دو گزينه بالا را انتخاب كنيد، كدام گزينه را ترجيح مي‌دهيد؟

اگر گزينه اول را انتخاب كنيد، به احتمال يك‌سوم برنده خواهيد شد. چرا كه از سه توپ حتما يك توپ قرمز است. (ارزش اين گزينه با توجه به احتمال، ۳۳ هزار تومان است.)

اما گزينه دو كمي مبهم به نظر مي‌رسد. از كجا معلوم كه اصلا در جعبه توپ آبي وجود داشته باشد؟

در اين گزينه سه حالت متصور است. يا همه توپ‌ها آبي است و شما دوسوم شانس داريد. يا يكي از توپ‌ها آبي است كه يك‌سوم شانس داريد و يا توپ آبي‌اي در جعبه نيست و شانسي نداريد. ميانگين احتمال صفر، يك‌سوم و دوسوم، هنوز هم برابر است با يك‌سوم. (ارزش اين گزينه ۵۰ هزار تومان است.)

يعني احتمال برد در گزينه‌هاي الف و ب دقيقا مشابه هم هستند و در هر دو حالت، شما يك‌سوم شانس داريد كه برنده شويد. پس چرا گزينه الف ساده‌تر و قابل پذيرش‌تر است؟ چون در مورد گزينه ب ابهاماتي وجود دارد.

سوگيري ابهام در بازار سرمايه

به خاطر اين سوگيري شناختي، بيشتر مردم خريد اوراق، صندوق درآمد ثابت و سپرده بانكي را به سرمايه‌گذاري در بازار سهام ترجيح مي‌دهند.

همچنين بيشتر مردم دوست دارند قبل از خريد سهم، براي خودشان يك تارگت قرار دهند. مهم نيست اين تارگت چقدر اعتبار داشته باشد، همين كه در ذهنشان يك خروجي روشن (هرچند خيالي) تصور كنند، مي‌توانند راحت‌تر انتخاب كنند.

بيشتر تازه واردها به بازار سوال مي‌كنند كه شما در بورس سالانه «چند درصد» سود مي‌كنيد. آن‌ها يك عدد قطعي مي‌خواهند و دوست ندارد براي عددي مبهم ريسك كنند.

مطالعه بيشتر: ماهانه در بورس چقدر مي توان سود كرد؟

۲- سوگيري توجه: بهترين صنعت بازار كدام است؟

سوگيري توجه يا attentional bias هم در نوع خود جالب است. بگذاريد كار را با يك مثال ساده شروع كنيم.

با دوستانم به جنوب كشور رفته‌ايم و در يك خانه ساحلي ساكن شده‌ايم. همه با هم فيلم آرواره‌هاي كوسه را مي‌بينيم. بعد از تمام شدن فيلم از بچه‌ها مي‌پرسم چه كسي دلش مي‌خواهد در آب شنا كند؟ تعداد افرادي كه براي شنا مي‌آيند، بسيار كم‌تر از حالتي خواهد بود كه فيلم را نديده باشند.

سوگيري شناختي آرواره‌هاي كوسه

مردم بعد از ديدن فيلم آرواره‌هاي كوسه تمايل كم‌تري به شنا در دريا دارند.

بيشتر مردم بعد از شنيدن خبر سقوط يك هواپيما، تمايل كم‌تري به سفر هوايي خواهند داشت، در حالي كه احتمال سقوط هواپيما تغييري نكرده است.

به خاطر اين سوگيري، وقتي توجه ما به يك الگو جلب شود، حالت‌هاي ديگر را ناديده مي‌گيريم. حتي اگر حالت‌هاي ديگر محتمل‌تر باشند.

براي نمونه در مورد يك بيماري فراگير، توجه مردم بيشتر به افرادي كه فوت كرده‌اند جلب مي‌شود و كم‌تر كسي به خاطر موارد نجات يافته، اميد پيدا مي‌كند. به همين دليل معمولا خطر بيماري‌هاي واگير بيشتر از واقعيت تخمين زده خواهد شد.

در مقابل افراد سيگاري به كساني كه سن بالا دارند و هنوز سيگار مي‌كشند توجه بيشتري دارند تا افرادي كه دچار سرطان و مرگ مي‌شوند. در نتيجه خطر استعمال دخانيات را كم‌تر از واقعيت تخمين خواهند زد.

سوگيري توجه در بازار سرمايه

در تحليل تكنيكال اين سوگيري بسيار مرسوم است. فردي كه دارد به دنبال يك الگوي به خصوص مي‌گردد، ممكن است در يك نمودار اين الگو را پيدا كند. اما به نشانه‌ها و الگوهاي ديگر توجه نشان ندهد.

باياس توجه در مورد يك صنعت هم مي‌تواند رخ بدهد. وقتي توجه شما به فلزات اساسي باشد، بيشتر اخبار اين صنعت را دنبال مي‌كنيد. به خصوص كه به خاطر سابقه جستجوهاي شما، گوگل نتايج مرتبط با اين صنعت را بيشتر به شما نشان مي‌دهد. كم‌كم ممكن است فكر كنيد كه اين گروه مهم‌ترين و اصلي‌ترين صنعت در بورس است، و به صنايع ديگر توجهي نشان ندهيد.

در يك كلاس تحليل، يكي از شاگردها نموداري را به مدرس نشان داد و گفت كه چرا با وجود مشاهده الگوي مورد بحث در كلاس، قيمت سهم رشد نكرده است. مدرس شروع كرد به توجيه وضعيت. در همين شرايط يكي از بچه‌ها نمودار ديگري را نشان داد و مدعي شد كه نمودار مورد سوال معتبر نيست. استاد بجاي آن كه صحبتش در مورد موارد استثنا را كامل كند، روي نمودار جديد توضيح داد كه چرا حتما قيمت بايد صعودي باشد.

۳- جايگزيني صفات: راحت‌ترين راه تحليل

بسياري از فعالان بازار سرمايه دچار سوگيري شناختي جايگزيني صفات يا Attribute substitution مي‌شوند. اين سوگيري شناختي يكي از مهم‌ترين جنبه‌هاي ذهني ما است كه تلاش مي‌كند از روش‌هاي پيچيده تحليلي فرار كند و بجاي آن يك روش ساده (هرچند نادرست) را پيش بگيرد.

ماجرا از اين قرار است كه ما دو سيستم براي فكر كردن داريم. سيستم اول خودكار عمل مي‌كند. مثلا جواب «سه شش تا» را به سرعت و بدون فكر مي‌دهد. سيستم دوم اما به فكر نياز دارد. مثلا محاسبه قيمت نهايي پس از دو درصد تخفيف روي قيمت ۱۸۵۰ تومان بايد در سيستم دوم انجام شود و جواب به صورت خودكار به ذهن متبادر نمي‌شود.

در بسياري از موارد ما براي پيدا كردن پاسخ سوالاتي كه در سيستم دو هستند، به صورت ناخودآگاه از سيستم يك استفاده مي‌كنيم. حتي ممكن است سوال را عوض كنيم تا جوابش راحت‌تر بشود.

براي اين كه موضوع روشن شود به اين معما فكر كنيد: سه كارگر براي ساخت سه ديوار سه روز وقت مي‌خواهند. پنج كارگر براي ساخت ۵ ديوار چند روز وقت مي‌خواهند؟ شايد سريع بگوييد ۵. اما از آنجايي كه هر كارگر در هر روز سه ديوار مي‌سازد، هنوز هم ۵ كارگر در براي ساخت ۵ ديوار به ۳ روز وقت نياز دارند.

مثال ۱)

دو گروه مسافر مي‌خواهند به سوريه سفر كنند. به گروه اول يك بيمه براي «مرگ در صورت حمله تروريستي» پيشنهاد مي‌شود. گروه دوم با پيشنهاد بيمه «مرگ در سفر» مواجه مي‌شوند. با اين كه پيشنهاد دوم، حمله تروريستي را هم در خود دارد، در گروه اول تعداد افراد بيشتري بيمه را تهيه مي‌كنند.

مثال ۲)

براي يك موقعيت شغلي بايد فردي خارجي را استخدام كنيد. شما به فردي دقيق، منظم و كاري نياز داريد. يكي از مراجعه‌كننده‌ها از ژاپن و ديگري روس است. ژاپني‌ها آدم‌هاي منظم‌تري هستند، نه؟ اين كه بجاي بررسي دقيق رزومه افراد، بر اساس مليت آن‌ها تصميم بگيريد، سوگيري شناختي از نوع جايگزيني صفات است.

مثال ۳)

استفاده از سيگنال بجاي تحليل يا استفاده از روش‌هاي تحليلي ساده‌تر بجاي بررسي دقيق صورت‌هاي مالي هم از همين سوگيري ناشي مي‌شود.

مثال ۴)

بيشتر مردم سهمي كه در حال حاضر دارند را به سهمي جديد كه مي‌تواند گزينه بهتري باشد، ترجيح مي‌دهند.

من يك سهم را در پرتفوي خودم دارم. در همان صنعت سهم ديگري مي‌بينم كه اختلاف قيمت با ارزش ذاتي آن سه درصد بهتر است. پيش خودم مي‌گويم اين سه درصد به كارمزد و زحمت خريد و فروش نمي‌ارزد. سهم را عوض نمي‌كنم.

حالا يكي از دوستانم مي‌پرسد چه سهمي بخرم؟ چون تمركزم روي سهمي بوده كه خودم داشتم، نه سهمي كه كمي بهتر بود، به اشتباه سهم خودم را به او پيشنهاد مي‌كنم!

۴- اثر بنيامين فرانكلين: چرا سهم زيان‌ده را دوست داريم؟

اين سوگيري شناختي مستقيما به اقتصاد رفتاري و بازار سرمايه ربط ندارد، اما توجه به آن هم مي‌تواند در مواردي شما را از خطر سوگيري نسبت به برخي موارد سرمايه‌گذاري نجات دهد.

اثر بنيامين فرانكلين بيشتر به زوج‌هاي رمانتيك مربوط است تا به بورس. طبق اين اثر، اگر شخصي در حق شما لطفي بكند، احتمال اين كه دوباره بخواهد همين لطف را تكرار كند بيشتر است تا كسي كه شما در حقش لطفي انجام دهيد.

“اگر شخصي در حق شما لطفي بكند، احتمال اين كه دوباره بخواهد همين لطف را تكرار كند بيشتر است تا كسي كه شما در حقش لطفي انجام دهيد.”

وقتي شما به كسي يك هديه گران مي‌دهيد، پيش خودتان مي‌گوييد كه من اين كار را مي‌كنم، چون دوستش دارم. اگر يك هديه گران دريافت كنيد، پيش خودتان مي‌گوييد كه او اين كار را مي‌كند چون دوستم دارد. در نتيجه بعدها شما به كسي كه دوستش داريد بيشتر لطف مي‌كنيد تا كسي كه دوستتان دارد. يعني كسي كه از شما هديه مي‌گيرد برايتان عزيزتر مي‌شود، تا كسي كه به شما هديه مي‌دهد!

مثال

براي مثال در يك آزمايش افراد غريبه به دو گروه تقسيم شدند. گروه كه لطف مي‌كردند و گروهي كه لطف دريافت مي‌كردند. مثلا آقاي الف بايد در حق خانم ب لطفي انجام مي‌داد. اين دو فرد از قبل همديگر را نمي‌شناختند.

در مرحله اول آقاي الف يك پيام را روي كاغذ مي‌نوشت، از پله‌ها پايين مي‌رفت و آن را به خانم ب نشان مي‌داد. بعد بايد با يك بلندگو از خانم ب تعريف مي‌كرد. سپس برايش يك نوشيدني مي‌برد. در پايان آزمايش گروه اول (كه لطف كرده بودند) طرف مقابل را جذاب‌تر تخمين زدند تا گروهي كه لطف ديده بودند.

يعني اگر مي‌خواهيد كسي به شما اعتماد كند، لازم نيست هميشه برايش چاي بريزيد، بلكه گاهي مي‌توانيد از او بخواهيد كه براي شما چاي بياورد!

اثر بنيامين فرانكلين در بازار سرمايه

اگر شما در حق يك شركت لطفي بكنيد، احتمال اين كه بخواهيد با سرمايه‌گذاري نزد آن‌ها، لطف خود را كامل كنيد بالاتر مي‌رود.

اين لطف مي‌تواند هرچيزي باشد. برايشان يك فرم اضافه و اختياري را پر كنيد، يا با وجود اين كه صندوقشان نزول داشته، واحدهاي خود را ابطال نكنيد. اين لطفي كه شما در حق شركت انجام مي‌دهيد، در شما نسبت به اين شركت يك علاقه كاذب ايجاد مي‌كند و ممكن است عملكرد آن‌ها را بهتر از واقعيت تخمين بزنيد.

۵- اثر خوشه‌بندي: الگوهاي دروغگو

فرض كنيد يك سري اتفاق به صورت تصادفي رخ بدهد.

مثلا چهار زلزله در ايران به ترتيب در استان‌هاي آذربايجان شرقي، زنجان، قزوين و البرز اتفاق بيفتد. اگر روي نقشه به اين استان‌ها نگاه كنيد، به نظر مي‌رسد كه همه روي يك خط قرار گرفته‌اند.

به نظر مي‌رسد كه زلزله بعدي هم بايد روي اين خط باشد. شايد احساس كنيد حالا استان تهران در خطر است.

در حالي كه محل رخداد يك زلزله، تصادفي است و از الگوي خاصي پيروي نمي‌كند.

به همين ترتيب ما تمايل داريم براي رخدادهاي تصادفي، الگويي پيش‌بيني‌پذير كشف كنيم.

همين اتفاق در بازار سرمايه هم رخ مي‌دهد. ما تمايل داريم تغييرات تصادفي قيمت را در الگوهاي منظم قرار دهيم و فكر كنيم همه‌چيز دارد از يك الگوي روشن پيروي مي‌كند.

اين سوگيري شناختي سبب مي‌شود كه ما براي هر چيزي پيش‌بيني داشته باشيم. حتي اگر آن‌چيز كاملا تصادفي و بدون نظم رخ دهد.

در ساده‌ترين شكل، اگر نقاطي به صورت تصادفي روي يك صفحه دوبعدي ظاهر شوند، كم‌كم فكر مي‌كنيم كه ظهور اين نقاط الگوي خاصي دارد. انگار اين نقاط دارند تشكيل يك خوشه مي‌دهند.

سوگيري شناختي اثر خوشه

ما تمايل داريم در الگوهاي تصادفي، قاعده كشف كنيم

وقتي احساس مي‌كنيد داريد يك الگوي منظم كشف مي‌كنيد، خيلي احتمال دارد كه اسير اين سوگيري شناختي شده باشيد. شما دوست داريد باور كنيد هر رخدادي يك قاعده روشن دارد و هيچ‌چيز تصادفي نيست.

۶- انتخاب پيش‌فرض: قوانين هميشه ثابت هستند؟

بسياري از آدم‌ها تمايل دارند كه به حالت پيش‌فرض دست نزنند و هرچيز را همان‌طوري كه هست قبول كنند.

كم‌تر افراد صداي نوتيفيكيشن‌هاي گوشي و كامپيوتر خود را عوض مي‌كنند. معمولا صداي زنگ‌ها هماني مي‌ماند كه از قبل بوده.

اگر به يك كارمند، يك ميز پيشنهاد كنيد، به احتمال زياد بعد از پنج سال ميزش را عوض نمي‌كند. حتي با جابجا كردن ميز خود، تلاش نمي‌كند اوضاع را كمي بهتر كند.

بيشتر مردم كارگزاري خود را عوض نمي‌كنند، حتي اگر از عملكرد كارگزاري خود رضايت نداشته باشند.

“بيشتر مردم كارگزاري خود را عوض نمي‌كنند، حتي اگر از عملكرد كارگزاري خود رضايت نداشته باشند.”

بگذاريد يك مثال بزنم. مي‌خواهيد در بانك حساب باز كنيد. بانك به شما دو پيشنهاد مي‌دهد:

الف) روي ميانگين پولي كه در ماه، در حساب شما وجود دارد، ماهانه يك درصد سود بگيريد. يعني اگر ۱۵ روز ۲ ميليون تومان داشتيد و پانزده روز هيچ، در پايان ماه معادل يك درصد از يك ميليون تومان (۱۰ هزار تومان) سود بگيريد.

ب) به ميزان پولي كه در حساب شما جابجا مي‌شود براي شركت در قرعه‌كشي امتياز بگيريد. يعني اگر يك روز ۴۰ ميليون پول به حسابتان آمد و همان روز از حساب خارج شد، ۸۰ ميليون امتياز دريافت كنيد.

چون شما به سرعت دستمزد ماهانه خود را به بورس مي‌ريزيد و پول زيادي در حساب شما نمي‌ماند، الگوي ب را انتخاب مي‌كنيد. پس از مدتي برنامه عوض مي‌شود. ديگر سرمايه‌گذاري نمي‌كنيد و پول در حساب شما باقي مي‌ماند. با اين وجود خيلي بعيد است كه براي عوض كردن نوع حساب خود به بانك مراجعه كنيد.

مهم است كه همه‌چيز را آن‌طور كه براي شما بهتر است منظم كنيد، نه همان مدلي كه به صورت پيش‌فرض براي شما تعيين كرده‌اند.

۷- اثر قاب‌بندي: ۲ برابر نيست با دو

يكي از جذاب‌ترين سوگيري‌هاي شناختي در اقتصاد رفتاري، اثر قاب‌بندي يا framing effect است. اين سوگيري نشان مي‌دهد كه يك پيشنهاد يكسان اگر به شكل‌هاي متفاوت مطرح شود، اثر متفاوتي خواهد داشت.

براي مثال فرض كنيد مي‌خواهيد بين دو روش جراحي، يكي را انتخاب كنيد. روش گران‌تر تا امروز جان بيش از ۲۰۰ بيمار را نجات داده، اما روش ارزان‌تر منجر به فوت ۱۰۰ بيمار بوده است. كدام را انتخاب مي‌كنيد؟

روش گران‌تر خيلي معقول به نظر مي‌رسد. اما چه مي‌شود اگر هر دو روش يكي باشند؟ تنها ۳۰۰ بيمار در اين مركز درمان شده‌اند كه از اين بين ۲۰۰ بيمار بهبودي خود را بازيافته‌اند.

دو مثال ديگر:

سه نفر را در نظر بگيريد كه ماهانه ۳ ميليون تومان حقوق مي‌گيرند:

  • نفر اول منتظر است حقوقش را واريز كنند. متوجه مي‌شود كه اين ماه دستمزدي دريافت نخواهد كرد.
  • حقوق نفر دوم واريز مي‌شود، اما در همان روز ماشينش خراب مي‌شود و سه ميليون خرج دارد.
  • به نفر سوم از بانك زنگ مي‌زنند و مي‌گويند ۳ ميليون تومان برنده شده است، چند دقيقه بعد دوباره زنگ مي‌زنند و مي‌گويند كه اشتباهي رخ داده و او جايزه‌اي دريافت نخواهد كرد.

هر سه نفر، ۳ ميليون از دست داده‌اند. اما احساس مشابهي ندارند.

و اما مثال دوم، مي‌خواهيد يك شارژر بخريد. مقابل خانه شما آن را ۲۰۰ هزار تومان مي‌فروشند و در بازار ۱۰۰ هزار تومان. به احتمال زياد از بازار خريد مي‌كنيد.

مي‌خواهيد يك گوشي بخريد. مقابل خانه شما آن را ۱۱ ميليون و ۸۵۰ هزار مي‌فروشند و در بازار ۱۱ ميليون ۷۵۰ هزار. بعيد است كه به بازار برويد.

در هر دو حالت تفاوت قيمت ۱۰۰ هزار تومن است و اين پول از جيب شما مي‌رود. اما احساس شما نسبت به اين دو مبلغ يكي نيست.

اين موضوع در بحث جريمه و پاداش هم وارد مي‌شود. براي بيشتر مردم هزار تومان جريمه خيلي بيشتر به تغيير رفتار منجر مي‌شود تا ۱۰۰ هزار تومان پاداش.

۸- اثر ثروت: پولدارهاي فقير

طبيعي است كه آدم‌هايي كه ثروت بيشتري دارند، الگوي مخارجشان شبيه به طبقات كم درآمد نباشد. اما چه مي‌شود اگر يك نفر به صورت كاذب، احساس كند كه ثروتمندتر شده است؟

مثلا تصور كنيد كه فردي يك زمين در شمال كشور دارد كه هر متر از آن هزار تومان مي‌ارزد. به يكباره متوجه مي‌شود كه قيمت هر متر از زمينش ده برابر شده است. او امروز غذاي گران‌تري سفارش مي‌دهد و بجاي اتوبوس با ماشين دربست به خانه مي‌رود. بدون اين كه پولي كه در جيبش دارد عوض شده باشد. بعدها مي‌فهمد كه قيمت هنوز ۱۰۰۰ تومان است و به او خبر دروغ داده‌اند. او دوباره الگوي خرج‌كردن خود را عوض مي‌كند.

رفتار عقلايي عقل ثروت 

ثروتمندان فرصت بيشتري براي تصميم‌هاي اشتباه دارند.

فرض كنيد در يك سال تورم ۱۰۰ درصد باشد و حقوق شما ۷۰ درصد افزايش پيدا كند. با وجود اين كه قدرت خريد شما ۳۰ درصد كم مي‌شود، احساس ثروتمند شدن باعث مي‌شود كه راحت‌تر پول خرج كنيد.

حتي دولت‌ها هم اگر به دلايل كاذب (مثل گراني نفت يا افزايش قيمت دلار) احساس كنند كه ثروتمندتر شده‌اند، مخارج خود را بالا مي‌برند!

اثر ثروت در بازار سرمايه

مردمي كه در بورس فعاليت مي‌كنند معمولا ولخرج‌تر از ديگران مي‌شود. در روزي كه پرتفوي آن‌ها ده ميليون تومان مثبت مي‌خورد، مي‌گويند «امروز ده ميليون سود كردم، يك ميليون تومان براي خودم خرج نكنم؟» و اگر ارزش پرتفوي ده ميليون كم شود فكر مي‌كنند كه «به سادگي ده ميليون تومان از دست دادم، يك ميليون تومان ديگر هم روي آن چيزي را عوض نمي‌كند.»

يكي از دوستانم حدود ۵۰ ميليون تومان از يك سهم را داشت. سهم پس از مجمع و بازگشايي، بيست درصد مثبت خورد. به يكباره ۱۰ ميليون تومان به پرتفوي او اضافه شد. دوست ما سهم را نفروخت، اما از پس‌اندازش ده ميليون تومان براي خريد يك گوشي هزينه كرد و پيش خودش گفت، اين بجاي آن.

در روزهاي بعدي سهم منفي شد و مدت‌ها طول كشيد تا آن ده ميليون تومان دوباره بجاي خود باز گردد.

سوگيري شناختي وجود دارد

از نظر دانشمندان علم رفتاري، بزرگترين سوگيري شناختي اين است كه فرد فكر كند كه اسير سوگيري شناختي نشده است.

بيشتر آدم‌ها با شنيدن اين موض

نمودارهاي تعديل شده و تعديل نشده چه تفاوتي دارند؟

۸۶ بازديد
تفاوت نمودار تعديل شده و تعديل نشده در تحليل تكنيكال

يكي از موضوعات مورد بحث تحليلگران در تحليل سهام شركت‌هاي بورسي، استفاده از نمودارهاي تعديل شده يا تعديل نشده است. استفاده از هركدام از اين نمودارها مزايا و معايبي دارد كه در ادامه به بيان آن‌ها مي‌پردازيم.

 
ممكن است برخي عوامل بنيادي در نمودارهاي تكنيكالي يك سهم اثر داشته باشند. كاربرد نمودارهاي تعديل شده، براي در نظر گرفتن اين عوامل بنيادي است. نمودارهاي تعديل شده در اثر وجود گپ‌هاي قيمتي ايجاد مي‌شوند و دلايلي متعددي براي ايجاد گپ قيمتي وجود دارد كه در ادامه به تعريف آن‌ها مي‌پردازيم.

 

شكاف قيمتي

گپ يا شكاف قيمتي، قسمتي از نمودار يك سهم است كه تقاضايي براي خريد و فروش وجود ندارد و بين قيمت‌هاي سهم تفاوت عمده‌اي وجود دارد. گپ‌هاي قيمتي به دلايل زيادي مانند افزايش سرمايه، تقسيم سود نقدي، گره‌هاي معاملاتي، تعديل‌هاي مثبت يا منفي و … ايجاد مي‌شوند.

نمودار تعديل نشده

با فعاليت‌هاي مختلف يك شركت سهامي، قيمت سهم در بازار سرمايه، دچار نوسان مي‌شود. درصورتي‌كه اين نوسان قيمتي را در نمودار سهم در نظر نگيريم، نمودار تعديل نشده است. در نمودار تعديل نشده، گپ قيمتي و اثر رخدادهايي مانند افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي قابل‌مشاهده نبوده و تغييري در دارايي سهامداران ديده نمي¬شود و تنها نوسان قيمتي را مي‌توان مشاهده كرد.

مزايا و معايب نمودارهاي تعديل نشده

نمودار تعديل نشده تنها رفتار قيمتي سهم را نشان مي‌دهد و تغييرات دارايي سهامدار در زمان افزايش سرمايه يا پرداخت سود نقدي در آن قابل‌مشاهده نيست. اين موضوع ممكن است در برخي مواقع سبب گمراهي سهامداران شود و روند نزولي در قيمت را متوجه نشوند. از طرفي ديگر استفاده از ابزارهاي تكنيكال مانند انديكاتورها و اسيلاتورها در نمودارهاي تعديل نشده ميسر نيست.

نمودار تعديل شده

درصورتي‌كه نوسان قيمتي شديد سهم را در نمودار سهم دخالت دهيم، نمودار را تعديل شده مي‌ناميم. در نمودارهاي تعديل شده گپ‌هاي قيمتي در گذر زمان قابل‌مشاهده است. عمده دلايل ايجاد گپ‌هاي قيمتي افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي هستند. در حقيقت نمودار تعديل شده نموداري است كه عوامل بنيادي مانند افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي از آن حذف شده است.

افزايش سرمايه يكي از مهم‌ترين دلايل ايجاد گپ قيمتي است كه از طريق چهار روش عمده توسط شركت‌ها انجام مي‌پذيرد. افزايش سرمايه معمولاً سبب كاهش ارزش سهام شركت مي‌شود و در مقابل ارزش كاسته شده، به سهامدار حق تقدم، سهام جايزه يا … داده خواهد شد. كاهش ارزش سهام شركت باعث ايجاد شكاف (گپ) و تأثير بر نمودار قيمتي مي‌شود. يكي ديگر از دلايل ايجاد گپ قيمتي و كاهش شديد قيمت در نمودار سهام شركت‌ها، پرداخت سود نقدي پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه است و نمودار قيمت سهام به ميزان سود تقسيمي كاهش مي‌يابد.

افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي، اتفاقات مالي بسيار مهمي در هر شركت سهامي است كه سبب مي‌شود قيمت سهام شركت تغيير كند. البته با توجه به اين‌كه ميزان تغيير قيمت سهم به دليل تقسيم سود زياد نيست، تغيير در نمودار تعديل شده و گپ قيمت، بزرگ نخواهد بود و ممكن است نمودار تعديل شده با نمودار تعديل نشده همانند هم باشند؛ اما تأثير افزايش سرمايه بيشتر بوده و گپ قيمتي آن در نمودار سهم نيز بزرگ‌تر خواهد بود.

مزايا و معايب نمودارهاي تعديل شده

در نمودارهاي تعديل شده، تاريخچه قيمتي سهم به دليل حذف گپ‌هاي قيمتي مشخص نيست. بااين‌حال براي استفاده از انديكاتورها و اسيلاتورها، لازم است تا نمودار تعديل شده باشد. همچنين استفاده از خطوط حمايت و مقاومت راحت‌تر صورت مي‌گيرد.

تعريف سود نقدي

شركت‌هايي كه در پايان سال مالي خود توانستند سود كسب كنند، در مجمع عمومي عادي ساليانه تصميم مي‌گيرند تا بخشي از اين سود را به سهامداران خود پرداخت نمايند. با پرداخت سود نقدي به سهامداران، ارزش قيمت هر سهم به ميزان سود تقسيمي كاهش مي‌يابد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر درزمينهٔ سود نقدي مي‌توانيد به مطلب «سود نقدي سهام در بورس: جذاب يا خسته‌كننده؟» مراجعه كنيد.

افزايش سرمايه و روش‌هاي آن

همان‌طور كه در مطلب «افزايش سرمايه شركت‌ها در بازار سرمايه: راهنماي كامل» توضيح داده شد، افزايش سرمايه عبارت است از افزايش اسمي ميزان سرمايه ثبت‌شده يك شركت. در شركت‌هاي سهامي نيز عبارت است از افزايش تعداد سهام منتشره توسط شركت سهامي. افزايش سرمايه شركت‌ها از منابع مختلف و به چهار روش تأمين مالي انجام مي‌شود.

۱- افزايش سرمايه از محل سود انباشته
۲- افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي‌ دارايي‌هاي شركت
۳- افزايش سرمايه از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده
۴- افزايش سرمايه از روش صرف سهام

 

نمودارهاي تعديل نشده و تعديل شده در سامانه معاملاتي آساتريدرآگاه

در سامانه معاملاتي آنلاين آساتريدرآگاه پس از جستجوي نماد، مي‌توانيم از كادر بالاي نمودار، نمودار را در حالت‌هاي تعديل شده (افزايش سرمايه و سود نقدي) و يا تعديل نشده قرار دهيم.
همان‌طور كه در شكل زير مي‌بينيد، نمودار نماد خودرو در حالت تعديل نشده آمده است. در اين حالت گپ‌هاي قيمتي ايجاد شده به علت افزايش سرمايه و تقسيم سود نقدي قابل‌مشاهده است. نقاط آبي، نشان‌دهنده زمان افزايش سرمايه و نقاط زرد، نشان‌دهنده زمان پرداخت سود نقدي است.

نمودار تعديل نشده در پنل آساتريدرآگاه
شكل زير نمودار تعديل شده شركت ايران خودرو است. در اين حالت گپ‌هاي قيمتي حذف شده و روند نمودار به‌صورت پيوسته است.

نمودار تعديل شده در پنل آساتريدرآگاه

 

سخن آخر:

با توجه به مطالب عنوان‌شده مي‌توان نتيجه گرفت كه هدف تحليل، به‌كارگيري نمودارهاي تعديل شده يا تعديل نشده را مشخص مي‌كند. هر تحليلگر با توجه به نتيجه‌اي كه قصد دارد از نمودار كسب كند و در نظر گرفتن مشخصات نمودارها، مي‌تواند از نمودار تعديل نشده يا تعديل شده استفاده نمايد.